Mijn 6e week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu Mijn 6e week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu

Mijn 6e week in Ghana

Door: Denise Helderop

Blijf op de hoogte en volg Denise

10 Maart 2014 | Ghana, Anfoega Akukome

Hallo allemaal,
hier weer een verslag vanuit het warme Ghana, dit keer geen verslag van een week stage maar van een week vakantie.

Dag 35 02-03-2014:

Vandaag ben ik om 7 uur opgestaan. We hadden om half 9 met michael afgesproken, hij was er om 9 uur dus dat viel niet tegen. Om 9 uur konden we dus vertrekken richting kosabeach:D Het was een erg lange en warme rit. We besloten om 1 keer door te rijden en niet te stoppen, al was dat best een lange zit. Onderweg bleek dat Michael de weg niet zo goed wist, maar na een aantal telefoontjes met kosabeach en met dank aan de plaatselijke bevolking hadden we het gevondenJ toen we aankwamen wisten we niet hoe snel we ons om moesten kleden en de zee in moesten duiken. Wat was die duik in de zee heerlijk. Ik heb dik een uur in het water gelegen met maud. Na het zwemmen zijn we lekker gaan eten, GEHAKTBALLEN MET FRIET!!!!! Wat was dat smullen! Na het eten hebben we nog een spelletje gedaan en zijn daarna naar bed gegaan. helaas hadden we geen stroom dus ook geen ventilator en het was echt super warm op onze kamer. Dat werd dus weinig slapen. Gelukkig gingen we de volgende dag toch niks doenJ

Dag 36 03-03-2014:

Zoals verwacht had ik afgelopen nacht erg slecht geslapen en dus besloten Lisanne en ik er om 7 uur uit te gaan en lekker op het strand te gaan liggen, daar was het lekker even koel. Om 8 uur hebben we ontbeten met een lekker eitje en zijn daarna al op het strand gaan liggen. Dit werd een lekker dagje zwemmen en zonnen. Dat was goed uit te houden! Om 3 uur kregen we trek en vonden we het tijd worden voor een loempia. Wat is het toch lekker om weer even wat andere dingen te etenJ na de loempia zijn we lekker gaan douchen en hebben daarna nog foto’s gemaakt bij het strand. ’s Avonds heb ik lekker kip met friet op en fruit als toetje, ook dit smaakte weer heerlijk. Na het eten hebben we lekker nog wat zitten kletsen en hebben uno gespeeld, daarna zijn we ons bedje in gegaanJ

Dag 37 04-03-2014:

Gelukkig had ik afgelopen goed geslapen en werd ik uitgerust wakkerJ na een goed ontbijtje was het wachten op de taxi want we zouden naar cape coast gaan. Om 10 uur was de taxi er en vertrokken we richting cape coast. Na een ongeveer een half uurtje rijden waren we er, jeetje wat een drukte… dat was wel even wat anders als de markt in Kpando. We hadden eigenlijk gedacht souvenirs te kunnen halen maar we vonden niks leuks op de markt. Wel kreeg ik weer eens een huwelijksaanzoek dus de foto samen met Mathijs kwam weer goed van pas! Na een tijdje op de markt gelopen te hebben hadden we het zo warm dat we maar besloten lekker terug te gaan naar kosabeach om te gaan zwemmen. Toen we terug kwamen stond ik binnen 10 minuten klaar om te gaan zwemmen. Wat een verademing was dat toen we de zee in doken. Werd het dus toch weer een dagje zwemmen en zonnenJ na een tijdje zwemmen en zonnen kregen we best wel trek en besloten we een lekkere loempia te gaan eten. Eigenlijk wilden maud en ik daarna nog even zwemmen maar we besloten toch maar lekker te gaan douchen zodat ik daarna weer even foto’s op mijn tablet kon zetten want mn geheugenkaart was bomvol! Vanavond heb ik lekker kip gegeten en daarna hebben we nog gezellig wat gedronken en spelletjes gespeeld.

Dag 38 05-03-2014:

Vandaag stond er een dagje Elmina op de planning want we wilden graag naar Elmina Castle, dit is een slavenfort wat van nederland was. Om half 11 vertrokken we naar elmina, het was niet ver rijden dus we waren er zo. Toen we aankwamen en de brug over liepen naar Elmina Castle zagen we water vol met allerlei vissersbootjes, was mooi om te zien! Toen we aankwamen bij elmina Castle begon gelijk de rondleiding, het was erg indrukwekkend en interessant om te zien. Je gaat je bijna schamen als nederlander als dat verhaal word verteld. Wat hebben de slaven het zwaar gehad.. de rondleiding duurde een uur. Aan het eind van de rondleiding kwamen we op een pleintje met een aantal winkeltjes waar ze souvenirs verkochten. Daar hebben ik mooi eens even mijn souvenirs lijstje afgewerkt en heb ik zelf nog een leuke tas gescoordJ toen we klaar waren zijn we terug gegaan naar Kosabeach en heb ik ook daar nog een paar leuke armbandjes en een enkelbandje gekocht. Nadat ik weer heb genoten van een lekkere loempia vond ik het tijd voor een verfrissende douche want het was erg warm in elmina. ’s Avonds heb ik weer lekker friet met gehaktballen op, wat was dat weer heerlijk zeg. Al moet ik zeggen dat oma en mama haar gehaktballen het allerlekkerst blijven haha! na het eten hebben we het ik hou van holland spel gespeeld onder het genot van een lekkere cocktail! weer eens wat anders als wie ben ik. De eigenaresse had dit voor ons meegenomen:D

Dag 39: 06-03-2014:

Vandaag zaten we om 8 uur aan het ontbijt. We wilden op tijd eten omdat we naar de marcherende kinderen wilde gaan kijken. Vandaag was onafhankelijkheidsdag, ghana vierde vandaag dat ze 57 jaar onafhankelijk zijn. Onderweg naar het dorpje liepen we de marcherende kinderen al te gemoed, ze waren bezig met hun ronde door het dorpje. Na deze ronde gingen ze naar het grote voetbalveld waar ze allemaal in rijen gingen staan tegenover de plaats waar de Chief kwam te zitten. Toen we stonden te wachten op de chief vertelden een jongen dat we als ‘uitgenodigde’ gasten achter de Chief plaats mochten nemen, wij hadden dus perfect uitzicht! Toen de Chief er was begonnen de kinderen met hun mars en liepen dan langs de chief om hem te groeten. Wat keken we onze ogen uit. Niet alleen naar de marcherende kindjes maar ook naar de kindjes die er rond liepen, ze vonden ons erg interessant en wilde alleen maar op de foto haha! ook vonden ze mijn telefoon erg interessant haha! toen ik het whatsapp gesprek van mama opende zag je als eerst een foto van debby die ze had gestuurd, ik zei tegen dat meisje: that’s my sister, haar antwoord was: that’s mine sister! Haha! dus bij deze deb: je hebt er een zusje bij! het was best een lange zit maar het was het waard! Wat was dat tof om een keer meegemaakt te hebben! Rond 12 uur was het afgelopen en liepen we terug naar kosabeach, er kwam een enorm donkere lucht aan dus dat werd hard lopen. Onderweg begon het superhard te waaien en daarna kwam de regen. Gelukkig stopte er een taxi en wilde hij ons het laatste stukje gratis brengen. Terug bij kosabeach hebben we wat gegeten en gedronken, eigenlijk wilden we gaan zwemmen maar helaas bleef het regenen. Tijdens het eten kwam er nog een groep marcherende kinderen langs die liedjes zongen en dansjes deden, erg leuk om te zien!! Ook is het vandaag eindelijk gelukt om te videobellen met nederland, niet lang maar ik heb ze wel gezienJ ’s avonds heb ik gebakken kip op met frietjes en als toetje appeltaart met ijs! Ooh wat was dat heerlijk! Alleen de geur al haha! ’s avonds hebben we nog ik hou van holland gespeeld met een nederlands stel dat hier op huwelijksreis is. Het was een erg gezellig avondje!

Dag 40 07-03-2014:

Vanochtend zijn Lisanne en ik om 8 uur gaan ontbijten, we hadden vandaag een dagje zonder plannen. Na het ontbijt zijn we op het strand gaan liggen en hebben we lekker gezwommen. Tussendoor hebben we wat gedronken en de laatste souvenirs gekocht bij onze vriend papi. Ik had al snel door dat ik flink lag te verbranden dus zijn we lekker gaan lunchen en daarna hebben we de hele middag bij papi in zijn winkeltje zitten kletsen, dat was erg gezellig. Na een tijdje besloot ik lekker te gaan douchen en daarna mijn verslag bij te gaan werken. ’s Avonds hebben we samen met het nederlandse stel gegeten. Papi was vanavond gezellig bij ons aangeschoven en we hebben hem appeltaart laten proeven, lekker dat hij het vond! Na een spelletje ik hou van holland zijn we lekker gaan slapen.

Dag 41 08-03-2014:

Vandaag moesten we weer naar huis en zat ons weekje vakantie er weer op, helaas toen we opstonden kregen we gelijk slecht nieuws. Michael onze chauffeur kon ons niet op komen halen omdat zijn busje stuk was.. toen stonden we voor een dilemma, bleven we een nachtje langer en wachtten we op michael of namen we een andere taxi naar huis. Uiteindelijk had Annelies voor ons een taxi geregeld en konden we toch optijd naar huis. Nadat we afscheid hadden genomen van papi en ons cadeautje in ontvangst hadden genomen konden we gaan. Toen we in de taxi zaten begon de chauffeur gelijk over dat hij al geld van ons wilde hebben om te tanken, wij als aardige hollanders gaven hem natuurlijk het geld. We hadden met hem afgesproken dat hij zou stoppen bij de accra mall zodat we nog wat boodsschappen konden doen. De reis naar accra heeft bijna 6 uur geduurd zo druk was het op de weg. Toen we onze boodsschappen hadden gedaan kwamen we terug bij de auto en zagen we dat e chauffeur weg was, na een tijdje wachten kwam hij terug en vertelde ons dat hij opzoek was naar een andere taxi voor ons omdat zijn eigen taxi stuk of bijna stuk was. Wij waren het hier natuurlijk niet mee eens want dan moesten we weer meer betalen en het werd ondertussen ook steeds later en we reisden liever niet in het donker. Na flink wat telefoontjes met onze nederlandse en ghanese coaches werd er besloten dat we moesten overnachten in accra en dat we pas morgen verder mogen reizen naar ons huisje.. Dit was een flinke domper maar alles beter als in het donker nog een aantal uur reizen. Onze Ghanese coach vertrouwde de chauffeur niet en dacht dat hij ons af wilde zetten en zei tegen ons dat we hem geen geld meer mochten geven, hij wilde in totaal 200 cedi van ons hebben. Toen we zeiden dat we onze spullen wilden en dat we dan zelf een taxi zouden gaan zoeken deed hij snel zijn kofferbak op slot en vertelden ons dat we onze spullen niet kregen als we niet zouden betalen, daar stonden we dan en echt veilig voelden we ons niet. Ik kon wel van mezelf zeg dat ik best bang was! Uiteindelijk hebben we toch dat geld maar betaald en hebben onze nederlandse coaches een hotel voor ons geregeld. Nadat onze coach uitgebeld was met de chauffeur en de naam van het hotel had doorgegeven konden we gaan. Onderweg vroeg ik aan hem of het nog ver was en wat de naam van het hotel was. Zijn antwoord was: oh, maar dat weet ik niet meer… ik dacht nee he gaan we weer…ondertussen werden we allemaal steeds chagrijniger. Hij wist de naam niet precies meer alleen waar het op leek. Ik kreeg hem zover dat hij de auto uit ging om het te vragen, het duurde me allemaal veel te lang en ben uiteindelijk maar gewoon bij een hotel naar binnen gestapt om te vragen of onze coach had gebeld dat we er aan kwamen. Gelukkig zaten we gelijk bij het eerste hotel goed. We hebben snel onze spullen gepakt en zijn het hotel ingegaan, dat was echt tot nooit meer ziens voor die taxichauffeur… ’s avonds hebben we nog wat zitten kletsen en heb ik gevideobeld met thuis. Na een dag vol problemen hebben we gelukkig een slaapplaats en hopelijk zijn we morgen snel bij ons huisje!

Dag 42 09-03-2014:

We hebben echt heerlijk geslapen vannacht. Om half 9 zaten we aan het ontbijt en probeerden we michael te bellen om te vragen of hij al onderweg was. Na lang proberen kreeg ik eindelijk een sms van hem dat hij er pas ’s avonds om 8 uur kon zijn. Dat ging hem dus niet worden en hebben we een taxi laten komen. De taxi was er gelukkig al snel, al moesten we wel weer 300 cedi betalen om thuis te komen. Dit hadden we er dit keer wel voorover omdat we toch wel erg graag naar huis wilden. Het was een lange reis naar huis, en wat was ik blij toen we eindelijk bij het ziekenhuis aankwamen. De taxi chauffeur vroeg toch om meer geld. Nadat we onze spullen hadden gepakt hebben we gewoon 300 cedi betaald. Dit was de afspraak. Wat was het fijn om weer in ons eigen huisje te stappen. We hebben beneden wat boodschappen gedaan en daarna nog de was gedaan. Onze spullen van de vakantie waren al erg snel opgeruimd. ’s Avonds hebben we spaghetti gegeten en een beetje zitten internetten. we zijn vooral lekker optijd gaan slapen.

De vakantie is weer voorbij we kunnen weer fris en fruitig beginnen met stage!:D

liefs,

Denise

  • 11 Maart 2014 - 09:06

    Marianne:

    Dat was wel even een spannende zaterdagavond. Maar gelukkig ben je in accra gebleven, zoals wij ook al zeiden. Nu lekker in je huisje blijven en niet te ver gaan met de taxi. Wel een fijne vakantie gehad en weer veilig terug dat is het belangrijkste xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Anfoega Akukome

Denise

26 Januari vertrek ik voor 3 maanden naar Ghana voor buitenlandse stage in het ziekenhuis is Anfoega.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 8701

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 27 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: