Mijn 12e week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu Mijn 12e week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu

Mijn 12e week in Ghana

Door: Denise Helderop

Blijf op de hoogte en volg Denise

23 April 2014 | Ghana, Anfoega Akukome

Hallo allemaal,
Hier het verslag van mijn 11e week in Ghana, nog even een paar daagjes genieten voor ik weer terug kom naar het kleine kikkerlandje!
Dag 78 14-04-2014:
Vanmorgen ging de wekker weer om kwart voor 7, vandaag begon ons eerste dagje op de OPD. Na het ontbijt gingen we richting het gebed waar we zoals iedere morgen wat liedjes hebben gezongen en hebben gebeden. Na het gebed gingen Lisanne en ik richting de OPD, we moesten bij de screening room zijn. We hadden al snel door wat er moest gebeuren, patiënten wegen, tempratuur meten en bloeddruk meten. Het zijn erg gezellige collega’s op de OPD! Om 11 uur stopten we even zodat we langs zuster georgina konden om alles af te laten tekenen van boekje 3.1. alles werd netjes met een goed afgetekend met een mooi stukje onderbouwing waar ik best trots op ben! Toen we klaar waren zijn we nog even terug gegaan naar de OPD en zijn om 12 uur pauze gaan houden. na de pauze zijn we nog even terug gegaan, nu was het wat rustiger, want jeetje wat was het druk ’s ochtends. We hadden bij meer als 100 patiënten alles gecheckt. 1 ding is zeker: handmatig bloeddruk meten verleer je hier niet haha! ’s middags heb ik lekker met Maud en Daisy buiten wat popcorn zitten en hebben we eigenlijk niet veel meer gedaan. Door Daisy haar hollandse charmes kwamen ze ’s middags nog zakken water thuis bezorgen. Dat scheelt weer een keer naar beneden sjouwen haha! ’s avonds hebben we lekker jam op met boontjes en kippenworst en hebben we nog een spelletje gedaan. Ik had al een paar weken lang zin om mijn haar weer eens te stijlen dus dat heb ik ook maar eens gedaan haha. daarna ben ik lekker gaan slapen. ’s Avonds op bed konden maud en ik maar niet in slaap komen en dachten we dat we voetstappen hoorden buiten. Maud en ik zijn wat dat betreft 2 helden bij elkaar en konden het niet laten om ons paspoort en portemonnee onder ons kussen te leggen voor het geval we overvallen zouden worden hahaha!
Dag 79 15-04-2014:
Vandaag stonden we weer fris en fruitig bij het gebed. Na het gebed gingen we weer richting de OPD waar we weer plaats namen achter de tafel in de screening room. We mochten weer een dagje bloedruk, gewicht en tempratuur meten. Het was enorm druk vanochtend dus we hoefden niet bang te zijn dat we niks te doen hadden. Er kwam vandaag een vrouw bij me zitten die ik moest controleren en die dacht dat ik de arts was, ze begon te vertellen waar ze overal pijn had en ze snapte niet zo snel dat ik geen arts was haha! om 11 uur hadden Lisanne en ik samen 95 patiënten gecheckt. Hiervoor kregen we een compliment want ze vonden dat we snel en goed hadden gewerkt, terwijl het voor mijn idee gewoon lekker op mijn gemak ging haha! om 12 uur zijn we pauze gaan houden en om 1 uur nog een uurtje terug gegaan. het was erg rustig dus hebben we gezellig even zitten kletsen met de zusters. Om 2 uur zijn we naar huis gegaan en ben gelijk begonnen aan mijn schoolopdrachten die nu eindelijk helemaal af zijn! Ook hebben we vanmiddag 2 keer bezoek gehad van 2 geitjes die gezellig even op ons terras een kijkje kwamen nemen. ’s Avonds hebben we salade met macaroni gegeten. ’s Avonds ben ik lekker op tijd mijn bedje in gegaan en heb ik nog film gekeken met Maud.
Dag 80 16-04-2014:
Vandaag hadden we weer een dagje stage, alleen dit keer maar tot 11 uur. Tot 11 uur heb bij de patiënten hun tempratuur, gewicht en bloeddruk gemeten. Daarna ging Lisanne met haar vader op pad en Maud, Daisy en ik gingen gezellig naar Kpando. Rond 12 uur zijn we richting kpando gegaan. beneden hebben we nog even moeten wachten op een taxi maar gelukkig kwam er na een aantal minuten een trotro voorbij, dit was een nederlands busje! In Kpando hebben daar gezellig over de markt gelopen omdat Maud en ik nog wat stofjes nodig hadden. Ik heb zelf 2 erg leuke stofjes gescoord voor conny! :) rond half 3 waren we weer thuis en heb ik bij de administratie mijn opdrachten laten printen en ben daarna yam met kippenworstjes klaar gaan maken. Dat was weer lekker eten! ’s Avonds na het eten waren we uitgenodigd bij de buurman dus gingen we daar gezellig naar toe. Dat werd dus een avondje voetbal kijken, altijd gezellig om bij de buurman voetbal te kijken. Na de voetbal zijn we naar huis gegaan en ben ik lekker mijn bedje in gedoken.
Dag 81 17-04-2014:
Vanochtend ging de wekker weer om kwart voor 7 voor en dagje stage. Na het gebed gingen Lisanne en ik richting de opd. Ik begon de dag met het registreren van de patiënten die kwamen en ben daarna aangesloten bij de arts om mee te luisteren en eventueel recepten te schrijven. Dat mee luisteren ging prima maar dat recepten schrijven was onmogelijk voor iemand die de code taal van die arts niet kon lezen, jeetje wat had die man een handschrift haha! ik hield het dus maar op luisteren en vragen stellen wat ook erg interessant was. Hier doet de arts geen groot onderzoek voor hij een diagnose stelt, sommige mensen hoeven maar te zeggen waar ze pijn hebben en ze krijgen gelijk een waslijst aan medicijnen mee. Ik besloot vandaag om geen pauze te nemen en door te werken tot 1 uur zodat ik ’s middags lekker vrij zou zijn. Om half 1 mocht ik al gaan en heb ik thuis eerst lekker gegeten. Na het eten heb ik gezellig even met mijn omaatje gebeld en ben daarna op de bank geploft met een tijdschrift, dat werd dus slapen haha. toen ik weer wakker was heb ik eerst maar weer is mijn reisverslag bijgewerkt. ’s Avonds hebben we macaroni gegeten en daarna nog een spelletje gedaan.
Dag 82 18-04-2014:
Vandaag ging voor de allerlaatste keer mijn wekker om kwart voor 7 voor een dagje stage. Om kwart voor 8 stonden we netjes bij het gebed toen we erachter kwamen dat het vandaag geen gebed was, dit was omdat het goede vrijdag was en ze dat als een zondag zien. We gingen dus maar gelijk naar de afdeling. Eenmaal bij de OPD aangekomen was het echt uitgestorven, er was helemaal niemand. Ik begon dus maar met mango’s rapen die uit de boom waren gevallen haha! het bleef erg rustig dus besloten lisanne en ik om maar een rondje door het ziekenhuis te maken zodat we foto’s konden maken. Toen we terug kwamen hebben we nog even bij de emergency gekeken, er kwam een vrouw binnen die aan het koken was en die flauwviel op het moment dat ze met haar hoofd boven een pan kokend water hing waardoor ze er met haar hoofd inviel. Jeetje dat zag eruit en wat had die vrouw pijn!! Om kwart voor 11 mochten we naar huis omdat het zo rustig was. Thuis heb ik eerst de was gedaan en heb daarna nog een potje gekaart met Maud. ’s Middags kwam Aloys langs om onze opdrachten helemaal af te tekenen dus dat is nu allemaal afgerond gelukkig ’s avonds aten we weer eens hollandse pot! Aardappelpuree met Hachee haha! Alleen moet ik toch zeggen dat de rijst me hier het beste smaakt. ’s Avonds heb ik nog wat potjes gekaart onder het genot van een stroofwafel en daarna nog wat nibbit chips. Wat later op de avond hebben we buiten nog even staan kletsen met onze grote vriend bless van de beveiliging.
Dag 83 19-04-2014:
Het weekend was weer begonnen dus dat betekende geen wekker haha! ik was om 8 uur al uit bed en ben toen gaan ontbijten. Na het ontbijt ben ik nog even op de bank gaan liggen. Al snel besloot ik om toch nog maar even naar bed te gaan en ben er uit eindelijk om half 11 uitgekomen. Toen ik uit bed kwam heb ik eerst wat potjes gekaart met lisanne. Om kwart voor 2 zijn we richting Kpando gegaan. er zou een paasfeest zijn op Kpando Tokor. Eenmaal daar aangekomen zagen we Aloys en Wies maar geen feest, er was niks te doen dus zijn we lekker aan het water gaan zitten en hebben genoten van het prachtige uitzicht en het zonnetje. We hebben daar ongeveer een uurtje gezeten en zijn toen terug gegaan naar Kpando om onze boodschappen te doen. In Kpando kwamen we het bord tegen van het paasfeest, het blijkt pas maandag te zijn. Maar we hebben toch een heerlijk middagje gehad. Om 5 uur waren we weer thuis en hebben we rijst met kippenworst gegeten. S’ avonds hebben we nog gezellig een filmpje gekeken.
Dag 84 20-04-2014:
Vandaag stond de wekker om kwart over 8 om naar de kerk te gaan. We hadden beloofd om nog een keer terug te gaan voor we weer naar nederland vertrekken. Om kwart over 9 vertrokken we naar de kerk, jeetje wat was het zweten dat kleine stukje haha! het was weer veel dansen en zingen in de kerk toen we om half 1 terug kwamen van de kerk vonden we het tijd voor onze eigen paaslunch met knakworstjes! Dat was lekker! Na het eten heb ik vast de spullen die ik niet meer gebruik in mijn koffer gestopt zodat ik van de week niet veel meer hoef in te pakken, ook heb ik het hotel in accra gereserveerd voor vrijdag. Aan het eind van de middag hebben we nog een filmpje gekeken en ’s avonds weer lekker rijst met kippenworst op. Na het eten heb ik gezellig even met mijn ouders en zus gebeld. ’s Avonds heb ik nog een potje gekaart met Maud en Lisanne.
Aan het eind van deze week komt er nog een verslag daarna mogen jullie al mijn verhalen in het echt aanhoren haha!

Liefs Denise


  • 23 April 2014 - 21:47

    Karin Zeeuwen:

    Wat leuk om dit,allemaal te lezen. Nog even,genieten en dan lekker naar huis. alvast een goede terugreis. En als je in het vliegtuig soof nog kan zien, dat is echt,een aanrader. evenals het boek van isa hoes.

  • 23 April 2014 - 22:11

    Marian:

    Hoi denise! Nou de laatste dagen nu wat gaat de tijd toch snel en wat heb je een mooie tijd gehad zo als ik naar jou verhalen kijk! Geniet van de laatste dagen en ik zke je waarschijnlijk weer snel op slotjesveste, wij zullen weer blij met je zijn goede reis en tot snel!! Groetjes marian Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Anfoega Akukome

Denise

26 Januari vertrek ik voor 3 maanden naar Ghana voor buitenlandse stage in het ziekenhuis is Anfoega.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 8725

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 27 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: