Mijn 13e en laatste week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu Mijn 13e en laatste week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu

Mijn 13e en laatste week in Ghana

Door: Denise Helderop

Blijf op de hoogte en volg Denise

26 April 2014 | Ghana, Anfoega Akukome

Hallo allemaal,
Hier mijn allerlaatste verslag van mijn allerlaatste week ik het mooie Ghana.

Dag 85 21-04-2014:

Vandaag stond er voor de laatste keer een dagje zwemmen op de planning. Om half 9 vertrokken we al naar ho zodat we lang de tijd hadden om te zonnen haha. om 10 uur waren we op het zwembad. Het was een heerlijk dagje zwemmen en ook heb ik nog lekker een sandwich op met frietjes. Om 3 uur zijn we terug naar huis gegaan en heb ik in de auto gezellig nog even een videogesprek gehad met mijn ouders en zusJ dat was erg leuk! Thuis hebben we nog even boodschappen gedaan en kwamen Bless en Simon gezellig even kletsen. ’s avonds heb ik nog wat brood gegeten. Wat later op de avond hebben we nog een potje gekaart onder het genot van gehaktballetjes.

Dag 86 22-04-2013:

Vandaag hadden we nog voor 1 keer onze wekker gezet voor het gebed zodat we er nog heen konden om daarna ons dank woordje te houden voor onze collega’s. om kwart voor 8 stonden we bij het gebed waar we er niet onder uit kwamen om nog 1 keer de 2 liedjes die we kennen uit volle borst mee te zingen haha! na het gebed hebben we ons dank woordje gehouden en bedankte zuster Georgina ons voor dat wij 3 maanden deel van het ziekenhuis waren. Terug thuis kwam Aloys nog even langs. Toen aloys weg heb ik eerst mijn reisverslag bijgewerkt en we zijn om 11 uur nog terug gegaan naar zuster Georgina voor onze laatste handtekeningen en we moesten natuurlijk nog even op de foto! terug thuis hebben lisanne en ik het huis een beetje netjes gemaakt voor ons afscheidsfeestje en ben ik daarna gaan douchen. Na het douchen kwam Jennifer langs om te zeggen dat we naar Stella moesten. Lisanne en ik waren maar samen thuis dus gingen wij er heen. Er waren ook een aantal collega’s dit omdat we ons opgehaalde geld kwamen overhandigen zodat ze eindelijk het nieuwe toilet/douche gebouw af kunnen bouwen want daar is op dit moment geen geld voor. Wat waren ze ons dankbaar! Aan het eind van de middag ben ik nog even boodschappen gaan doen beneden samen met Maud. ’s Avonds hebben we al optijd gegeten, er stond weer rijst met kippenworst op het menu en het smaakte me weer er goed! Om half 7 begon ons afscheidsfeestje. Uiteindelijk zijn er 8 collega’s bij ons langs geweest, minder dan we hadden gedacht maar het regende ook erg hard! Ondanks dat hebben we een heel gezellig avondje gehad. Om half 11 ging de laatste weg en zijn we lekker naar bed gegaan.

Dag 87 23-04-2014:

Vandaag werd ik om half 9 wakker en ben ik eruit gegaan om oma te bellen want die is vandaag 75 geworden!:) ze vond het leuk dat ik even belde. Daarna heb ik ontbeten en een potje gekaart met Lisanne. Om 10 uur stond Beatrice voor de deur, ze wilde ons perse helpen met het poetsen van ons huisje. Ze had pannenkoeken meegenomen me mango mouse, en lekker dat het was!! Beatrice begon met poetsen en wij hebben onze koffers helemaal ingepakt en geholpen met poetsen. toen alles schoon was hebben we gezellig met z’n allen gegeten. Toen Beatrice weg ging hebben we een potje gekaart en daarna nog een filmpje gekeken met Maud. Het heeft aan het eind van de middag enorm hard geregend met flinke onweer, zo hard hadden we het nog niet meegemaakt! ’s Avonds heb ik lekker noodles met brood gegeten en hebben we nog een spelletje gedaan.

Dag 88 24-04-2014:

Vandaag ben ik om half 11 uit bed gekomen. Toen ik in de huiskamer kwam zag ik dat beatrice er weer was. Dit keer had ze zelfgemaakte gezouten pinda’s bij! We worden nog even goed verwend door haar haha! ik heb eerst ontbeten en daarna mijn reisverslag maar weer is bijgewerkt. Tot half 2 hebben we zitten kaarten en zijn toen nog een rondje door het ziekenhuis gelopen om gedag te zeggen tegen onze lieve collega’s! toen we weer thuis kwamen was Mawutor er om voor de laatste keer bij ons lang te komen, ook kwam charles nog even langs omdat hij met ons op de foto wilde. Net voor Mawutor weg ging heeft ze os nog geleerd hoe we een kindje op onze rug moeten dragen haha! toen iedereen weer weg was ben ik nog even met Maud naar het mortuarium geweest omdat ze het toch nog even wilde zien. Later op de middag kwamen ook Jennifer en Charity nog even langs om gedag te zeggen. ’s Avonds hebben we voor de laatste keer rijst met kippenworst gegeten. Na het eten zijn Maud en ik eerst nog even beneden drinken weesten kopen voor de terugreis en hebben foto’s gemaakt van het winkeltje. Terug thuis zijn we nog even bij de buurman geweest om gedag te zeggen. Wat gaat hij ons toch missen. Nadat we foto’s gemaakt hadden zijn we terug naar huis gegaan om te douchen en de laatste dingen in te pakken. Na het douchen hebben we nog een potje gekaart en zijn daarna lekker gaan slapen.

Dag 89 25-04-2014:

Vannacht ging om 4 uur mijn wekker af want we zouden om 6 uur al opgehaald worden. Om 4 uur ging ik er gelijk uit en heb ik echt de allerlaatste dingen ingepakt. De chauffeur was er uiteindelijk om half 7 en vertrokken om kwart voor 7. We konden natuurlijk niet gaan zonder nog een keer afscheid te nemen van de dokter en onze grote vrienden Bless en Simon. Daar gingen we dan om kwart voor 7, weg van het ziekenhuis en ons huisje waar we ons 3 maanden thuis hebben gevoeld…. Het was erg dubbel want wat heb ik daar een top tijd gehad maar ik ben toch ook erg blij dat ik weer op weg ben naar mijn lieve familie en vrienden. Om 9 uur stonden we al in de rij voor de boot om het water over te gaan. Normaal gaan we over een brug maar wegens verbouwing is deze 2 jaar dicht. Om 11 uur kwamen we aan bij ons hotel en namen we afscheid van onze chauffeur. Nadat we onze spullen in onze kamer hadden gezet zijn we met een taxi die het hotel had geregeld naar de afrikaanse markt geweest voor de laatste souvenirs. We zijn goed geslaagd en kunnen allemaal met goed gevulde koffers naar huis. Terug bij het hotel hebben we even een dutje gedaan en om half 5 zijn we naar het Paloma hotel gegaan om daar te eten. Het zag er gezellig uit en van de menukaart werden we gelijk vrolijk. Vooraf had ik loempia’s en als hoofdgerecht een chicken burger met frietjes, dat smaakte heerlijk! Terug bij het hotel heb ik nog even met het thuisfront gebeld en zijn we daarna een potje gaan kaarten. Ook kwamen Ashley en de andere studenten nog, die slapen toevallig in het zelfde hotel dus konden we nog even gezellig bijkletsen! Ook heb ik nog even kunnen videobellen met mijn oudersJ na een tijdje zijn maud en ik naar onze kamer gegaan en hebben nog een filmpje liggen kijken.

Dag 90 26-04-2014:

Vandaag is echt de dag van ons vertrek.. om half 9 was ik al klaar wakker en ben ik er eerst uitgegaan om credits te halen, toen ik terug kwam heb ik maar vast lekker gedoucht. Daarna hebben we met zijn viertjes ontbeten en zijn we terug gegaan naar onze hotelkamer, hier hebben we onze laatste dingen ingepakt en alles klaar gemaakt voor de reis naar huis. Vanmiddag gaan we waarschijnlijk nog gezellig lunchen bij het paloma hotel en om half 3 worden we opgehaald door de taxi. Op naar het vliegveld en dan vlieg ik vanavond om 22:10 terug naar ons Kikkerlandje!



Ik heb een geweldige tijd gehad de afgelopen 3 maanden en ook een hele leerzame tijd. ik kijk er naar uit om mijn familie en vrienden weer te zien maar zal het leventje en de mensen hier best gaan missen! Ik vond het erg leuk dat ik jullie de afgelopen 3 maanden zo op de hoogte kon houden van wat ik hier allemaal heb gedaan.

tot in Nederland!

Liefs,

Denise

  • 26 April 2014 - 16:17

    Danielle:

    Leuk verslag weer denise. Wat heb je een fijne tijd daar gehad en wat hebben wij genoten van je enthausiaste verhalen. Maar ik ben ook wel blij dat ik je morgen weer zie. Goede reis naar huis en tot morgen. Dikke knuffel tante danielle en ome ad xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Anfoega Akukome

Denise

26 Januari vertrek ik voor 3 maanden naar Ghana voor buitenlandse stage in het ziekenhuis is Anfoega.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1596
Totaal aantal bezoekers 8732

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 27 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: