Mijn derde week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu Mijn derde week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu

Mijn derde week in Ghana

Door: Denise Helderop

Blijf op de hoogte en volg Denise

16 Februari 2014 | Ghana, Anfoega Akukome

Hallo allemaal,

Hier alweer mijn 3e verslag vanuit Ghana.
vandaag zitten we hier alweer 3 weken, jeetje wat vliegen de weken voorbij! nu we stage lopen gaan de weken 3x zo snel als normaal. Gelukkig heb ik het nog steeds super goed naar mijn zin en wil voorlopig ook echt nog niet naar huis haha!

Dag 15 10-02-2014:
Vandaag was weer het begin van een nieuwe week stage. Na het gebed hadden we gesprek met zuster Georgina. We hebben met haar afgesproken dat we 2-3 weken op dezelfde afdeling blijven werken omdat korter niet handig is. Na het gebed gingen we naar de afdeling. Ze hadden gelijk een klusje voor Lisanne en mij, het schoonmaken (ze noemen het desinfecteren) van de ramen. We hadden al vrij snel in de gaten dat dit al lang niet meer was gedaan want wat was het vies haha! Na het schoonmaken van de ramen kwam zuster Georgina op de afdeling om een vrouw die een keizersnede had gehad uit bed te helpen. Ik kreeg gelijk het kleine kindje in mijn handen gedrukt. Wat was dat een schatje zeg! We konden het natuurlijk niet laten om er een foto van te maken haha! nadat zuster Georgina weg was kwam er een vrouw binnen die erg hard bloedde en heel kreupel liep. Daar schrok ik best wel van. Binnen no time zat haar hele doek onder het bloed. Ze moest op de bevallingstafel gaan liggen van de zusters en 10 minuten later was haar kindje er al, en gelukkig gezond!! Nadat deze mevrouw was bevallen moest er een vrouw met spoed naar de operatiekamer voor een keizersnede omdat het haar niet lukte om via de natuurlijke weg te bevallen. Jeetje wat had die mevrouw veel pijn… er kwam ook nog heel wat bij kijken voor ze op de brancard lag…. Ze moest een ander infuus wat bijna niet lukte omdat de zuster zo chaotisch en druk bezig waren. Toen die vrouw eindelijk op de brancard moest gaan liggen ging ze verkeerd liggen waardoor de brancard zo naar achteren kiepte, gelukkig konden we hem aan de andere kant op tijd pakken, ik had er niet aan moeten denken dat ze was gevallen!! Ondertussen gingen de zusters steeds harder gillen en werd het 1 grote chaos. Die vrouw moest weer van de brancard af en andersom gaan liggen maar door de pijn kon ze het allemaal niet goed meer volgen en wilde weer zoals de eerste keer op de brancard gaan liggen tot dat ze werd geslagen en geduwd door de zuster, ze vloog zomaar de goede kant op… Ik vond dit best heftig om te zien en het ging me ook echt te ver, die vrouw had al zoveel pijn. Zodra hier iets gebeurd waarbij snel actie ondernomen moet worden kan niemand van de zusters nog normaal communiceren en is het 1 grote chaos. Toen ze eindelijk op de brancard lag konden we naar ok. Lisanne en ik mochten mee. Het was echt bijzonder om te zien maar jeetje wat was het een bloedbad bij die vrouw! Gelukkig kwam ook dit kleine mannetje gezond op de wereld! Na deze drukke dag hadden we nog geen pauze gehad dus besloten na ok maar naar huis te gaan om te gaan eten. Na het eten besloot ik om samen met Daisy een kijkje te gaan nemen in het mortuarium. Dat was echt shocking toen die koelcel open ging. Ik heb ook echt niet lang gekeken. De mensen liggen hier gewoon opgestapeld op planken of op de grond met een nummer op hun voorhoofd… echt zo bizar… ik gok dat er zo’n 80 lijken lagen. Die mogen hier maximaal 1 jaar blijven liggen zodat de familie kan sparen voor de begrafenis/feest… ik was er helemaal stil van toen we terug liepen naar huis. De rest van de middag heb ik niet veel meer gedaan. ’s Avonds aten we alweer pasta, zoals gewoonlijk haha! na het eten nog wat kaartspelletjes gedaan en nog even met mama gekletst aan de telefoon
Dag 16 11-02-2014:
Vandaag hadden we weer een dagje stage en waren we erg benieuwd wat deze dag ons ging brengen na gisteren. Helaas stond ik vanmorgen op met flinke hoofdpijn en weinig fut om iets te doen. Toch met volle moed richting de afdeling na het gebed. Vandaag was een dag met veel operaties. Toen de arts bezig was met de artsenronde moesten we een vrouw naar ok brengen voor een keizersnede, wij dachten: yes dat komt mooi uit dan kunnen we mooi weer mee kijken! We moesten nog een tijdje wachten tot de arts er was maar even zitten was eigenlijk wel lekker. Dit keer was de keizersnede geen bloedbad, het ging erg vlot en er kwam een gezond kindje ter wereld toen we terug waren op de afdeling moesten we de volgende op de brancard leggen en naar ok brengen. Bij deze hebben we niet meegekeken anders hadden we weer geen pauze en we hadden toch best trek in iets. Toen we terug kwamen na de pauze was het een chaos. Een vrouw was bevallen maar bloedde enorm hard. Ze moest van het ene naar het andere bed en liet een heel spoor van bloed achter. Toen ze op bed lag bleek dat ze haar placenta er niet zelf uit kreeg en de dokter lukte dit ook niet op de afdeling. De vrouw bleef hard bloeden. Met spoed brachten we haar naar ok. Daar kwam de placenta er gelukkig uit en stopte het bloeden. Toen we met de arts zaten te praten toen het klaar was werd hij weer terug geroepen omdat ze weer zo hevig begon te bloeden. Lisanne en ik moesten snel medicijnen halen op de afdeling. Wij renden naar de afdeling waar ze deze medicatie niet bleken te hebben dus moesten we naar de apotheek, Lisanne besloot te gaan en ik wachtte haar op, op ok zodat ik gelijk de medicatie door kon geven. Gelukkig was ze er snel met de medicatie. De vrouw had zoveel bloed verloren dat we daarna nog snel een zak bloed moesten halen. Nadat we de zak bloed hadden gehaald besloten we dat we maar naar huis ging. Ik voelde me niet lekker en Lisanne moest nog naar de markt met de andere meiden. Toen ik thuis kwam heb ik voor de zekerheid maar een ors ingenomen en ben ik even naar bed gegaan want ik had afgelopen nachten niet echt goed geslapen. Toen de meiden terug waren van de markt kwam ik weer uit bed en voelde ik me al een stuk beter. Ik had echt last van de warmte vandaag. Op stage hield het zweten ook niet op dus denk dat het daardoor kwam. Gelukkig voel ik me nu weer beter. Vanavond hebben we nasi gegeten met een eitje. Het eten smaakte me goed dit keer! Vanavond doen we niet veel meer, misschien nog een spelletje maar ik denk dat het vroeg slapen word. Ik ben benieuwd wat morgen ons brengt op stage, we hebben de afgelopen 2 dagen best veel meegemaakt!!
Dag 17 12-02-2014:
Vandaag ging de wekker weer om kwart voor 7 voor een dagje stage. Ik voelde me weer helemaal goed gelukkig. Na het gebed gingen we naar de afdeling. We vonden het helemaal niet erg om de dag een keer rustig te beginnen en te wachten op de arts. Om 9 uur kwam de arts voor de artsenronde, daarna was het erg rustig. Ook de zusters hadden niks te doen. Het was dus een erg rustig dagje stage maar ondanks dat het rustig was hebben we ons niet verveeld. Na de middagpauze hebben we nog gaasjes zitten vouwen. Toen we thuis kwamen hebben Lisanne en ik lekker even in de zon gezeten. ’s Avonds hebben we genoten van weer eens gebakken aardappelen met boontjes. Smaakte erg goed. Vandaag hebben Maud en Daisy allebei de goden verzocht. Maud vertelde dat we de lege flessen moesten vullen met water voor als we geen water hadden. Na het eten waren de flessen nog niet gevuld en het water stopte er al mee… dat was flink balen. Tijdens het eten werd het ineens heel donker buiten en dachten we dat het ging regenen, toen we buiten aan het kijken waren zei Daisy dat het al zo lang goed gaat met het licht, meer durfde ze niet te zeggen omdat ze bang was dat ze de goden verzocht, en ja hoor…. Tijdens een gezellig spelletje viel de stroom uit en hebben we dik een uur in het donker gezeten… toen we weer stroom hadden en het al later werd wilden we wel graag even lekker douchen voor we naar bed gingen…. Nou mooi niet dus want we hadden nog steeds geen water, jeetje wat baalde ik zeg.. Gelukkig had ik mijn verfrissingsdoekjes nog en kon ik me toch nog een beetje opfrissen zodat ik fris mijn bed in kon.
Dag 18 13-02-2014:
Vandaag om kwart voor 7 ging de wekker weer. Gelukkig had ik vannacht weer eens heel goed geslapen. Helaas hadden we nog steeds geen water… Uitgerust kon ik richting het gebed, na het gebed gingen Lisanne en ik naar de afdeling. Weer was het erg rustig en op de vraag of we iets konden doen kregen we alleen als antwoord: not right now. Dus konden we gaan zitten en wachten tot de arts kwam. Het wachten vonden we lang duren dus gingen we maar weer verder met gaasjes vouwen. De artsenronde was erg laat vandaag om de arts een ok had tussendoor. om half 11 was de arts er en konden we de artsenronde doen. Tussendoor moesten Lisanne en ik nog even iemand ophalen bij ok dus hebben dit keer niet de hele ronde gevolgd. Toen we klaar waren met de artsenronde was het half 12 en konden we dus bijna pauze gaan houden. Na de pauze hebben we nog een uurtje bij de scans gekeken en toen mochten we naar huis. Toen we van stage naar huis liepen kwam de regen even met bakken uit de lucht, dat was echt even lekker! Toen we thuis kwamen hebben we gelijk alle ramen open gegooid zodat het even door kon waaien want de frisse lucht was maar van korte duur. Het was al snel weer warm. Peter was er om te kijken of alles goed met ons ging. Hij is niet lang geweest want vele bijzonders hadden we niet te melden omdat alles hier goed gaat haha. Toen het weer helemaal droog was moesten we nog naar beneden om water te gaan halen want alle zakjes waren op. Nadat we water hadden gehaald was ik echt wel eens toe aan een lekkere douche, niet douchen vind ik echt niks. Gelukkig hadden we in de keuken al water en konden we snel een aantal flessen vullen zodat we in ieder geval iets hadden. Na een tijdje ging ik toch maar eens kijken of de douche het al deed en eindelijk kwam er eens straaltje water uit! Ik wist niet hoe snel ik onder de douche moest gaan staan. Helaas was het water al weer weg toen ik klaar was om te douchen dus toen besloot ik het maar met flessen te doen. Toen ik bijna klaar was begon de douche het weer te doen en heb ik toch nog lekker kunnen douchen en weer flessen kunnen vullen voor het geval dat we weer geen water hebben haha! wat voelde het lekker om weer schoon te zijn vanavond was het aan Maud en mij om te koken, het werd macaroni. Het smaakte best goed vanavond! Vanavond doen we nog een spelletje en duik ik weer een beetje op tijd mijn bed in. Morgen is alweer de laatste stage dag van deze week, wat gaat een week toch snel!!
Dag 19 14-02-2014:
Vandaag was alweer het laatste stage dagje van de week. Wat vliegt de week toch voorbij. Na het gebed gingen we naar de afdeling. Ons klusje voor de ochtend was, wattenbollen draaien. We vonden het een prima klusje want het was erg warm. Normaal is altijd om 9 uur de artsenronde maar omdat onze arts er niet was kwam er een andere arts, alleen kwam deze arts pas veel later. Toen we bezig waren met de wattenbollen kwam er een vrouw binnen die moest gaan bevallen. Ze moest op de bevallingstafel gaan liggen. De zuster voelde dat ze 8 cm ontsluiting had en ze mocht nog niet gaan persen. Lisanne en ik gingen ondertussen gewoon door met de wattenbollen en hoorde de vrouw op de achtergrond een soort van persen wat helemaal niet de bedoeling was. De zusters riepen telkens naar haar dat ze moest zuchten in plaats van persen. Toen de zuster weer wilde gaan kijken hoeveel ontsluiting ze had zag ze dat de vrouw het hoofdje er al uit had geperst! Nog geen 10 minuten later was haar kindje er al. Dit keer een meisje hier worden echt veel jongetjes geboren. Dit was echt de snelste bevalling die we tot nu toe hebben gezien. Toen we klaar waren met de wattenbollen draaien was het wachten op de arts. Hij kwam pas om half 12. Toen de artsenronde klaar was konden we naar huis en hadden we al weekend omdat het rustig was op de afdeling. Dat werd dus een lekker middagje in de zon doorbrengen. ’s Avonds gingen we de gebakken jam proberen. Het smaakte erg goed dus hebben we besloten het zondag weer te eten haha! we hadden ook kip gehaald bij de kantine van het ziekenhuis maar helaas was het klaarmaken mislukt.. volgende keer maar klaargemaakte kip halen haha. na het eten heb ik even met papa gebeld en daarna spelletjes gedaan met de meiden met lekkere zelfgemaakte popcorn erbij!
Dag 20 15-02-2014:
Vandaag stond een tripje naar het apenpark op de planning. We hadden onze taxi chauffeur geregeld en hij was er om kwart voor 11. We hadden eigenlijk om 10 uur afgesproken maar dat hij maar 3 kwartier te laat was viel me alles mee. Onderweg naar de apen stopte michael nog om wat bananen voor ons te kopen zodat we de apen konden voeren. Het was niet ver rijden naar de apen dus waren er al snel. Na betaald te hebben konden we achter een vrouw aan naar de apen. Eenmaal tussen de bomen maakte ze een geluidje en een hele groep apen kwam een kijkje nemen. Die beesten hadden verdomd snel in de gaten dat er bananen in dat zakje zaten haha! op een gegeven moment zaten ze overal en besprongen ze je van achter zodat ze de banaan konden pakken . De vrouw van het apenpark legde ons uit hoe we de banaan vast moesten houden en vertelde ons dat we vooral niet moesten gaan gillen. Nou daar stond ik dan met een banaan in mn hand. De apen vlogen je gewoon aan, sprongen op je arm, hingen aan je hand of zaten in je nek hahaha! Een aap klom gewoon via mijn hempje omhoog. Wat hebben we gelachen en wat was het leuk haha! het apenpark was maar klein dus waren al snel weer terug. Toen we terug waren uit het park hebben we nog een leuk cadeautje gekocht voor tessa, ik denk dat ze het heeeel leuk zal vinden hahahaha! Onderweg terug naar huis hebben we nog een tussenstop gemaakt in kpando om wat boodschappen te doen want onze voorraad was weer ver op. Vandaag hebben we op de markt eindelijk de kippenworstjes gevonden, dat word smullen vanavond!! Terug thuis hebben we even wat gegeten en zijn toen lekker in de zon gaan zitten. De beveiliger van het ziekenhuis liep langs en die snapte niet dat wij zoveel in de zon zaten, toen ik hem vertelde dat we graag bruin wilde worden schoot hij kei hard in de lach haha. we zijn allemaal goed verkleurd vanmiddag Na het zonnen besloten maud en ik maar eens te gaan kijken of we ergens bier konden halen want we hadden wel even zin in een lekker drankje. Toen we terug kwamen heb ik weer even alle foto’s op mijn tablet gezet, begint al een flinke verzameling foto’s te worden! ’s Avonds aten we nasi met kippenworstjes. Jeetje wat heb ik lekker gegeten. Zo lekker om weer eens iets van vlees bij je eten te hebben. Na het eten ben ik gaan douchen zodat we daarna spelletjes konden doen onder het genot van een biertje en zelfgemaakte popcorn
Dag 21 16-02-2014:
Vandaag besloten we om uit te slapen. Om half 10 werden maud en ik wakker en besloten we maar eens uit bed te gaan want we moesten vandaag echt ons beddengoed wassen en onze kamer op ruimen haha. na een lekker gebakken eitjes zijn we maar gelijk aan de slag gegaan anders zou het er weer niet van komen. Vandaag is weer zo’n lekkere echte zondag. Alles op het gemak (ook al gaat alles door de weeks ook op het gemak haha) nadat we de was hadden gedaan hebben we aan tafel wat muziek zitten luisteren en heb ik lekkere appelmoes gemaakt voor vanavond bij het eten, lekker Hollands! Daarna wilden we eigenlijk lekker buiten in de zon gaan zitten, helaas werd dat buiten zitten en wachten tot het ging regenen want er kwam een flink donker luchtje aan. We besloten maar om binnen een filmpje te gaan kijken. Net toen we de film aanzette kwam de regen met bakken uit de lucht. We hebben gewoon al 3 dagen achter elkaar een flinke regenbui gehad! Al is dat af en toe echt wel even lekker. Vanavond eten we Jam met appelmoes en kippenworstjes, dat word echt smullen! Vanavond doe ik niet veel meer, misschien nog een spelletje en dan lekker op tijd mijn bedje in want morgen begint er weer een stage week!:)
Ik hoop volgende week weer een nieuw verslag te hebben!

Dikke kus vanuit Ghana

  • 16 Februari 2014 - 21:04

    Marianne:

    Wat maken jullie veel mee. Geniet er allemaal van xxxxx

  • 17 Februari 2014 - 10:20

    Barbara:

    Hoi Denise,wat heb je een leuke tijd daar in Ghana.Alle ervaringen die je daar op doet zijn echt super.En heel leuk om te lezen.Geniet ervan.Groetjes

  • 18 Februari 2014 - 10:05

    Marian:

    Nou denise, wat maken jullie toch allemaal mee zeg!! Echt een heel andere cultuur dan bij ons. Dan kun je zien hoe goed het hier bij ons allemaal geregeld is! Leuk om je zo te volgen ! Succes volgende week weer engeniet ervan.
    Groetjes marian Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Anfoega Akukome

Denise

26 Januari vertrek ik voor 3 maanden naar Ghana voor buitenlandse stage in het ziekenhuis is Anfoega.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 8744

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 27 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: