mijn eerste verslag vanuit ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu mijn eerste verslag vanuit ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu

mijn eerste verslag vanuit ghana

Blijf op de hoogte en volg Denise

01 Februari 2014 | Ghana, Anfoega Akukome

Hallo allemaal!!
bij deze een verslag van mijn eerste dagen in Ghana, eindelijk heb ik even goed internet om een verslag te uploaden.

Dag 1:
Vandaag begon dan eindelijk ons avontuur, op naar Ghana. Met een flink portie gezonde zenuwen hadden we om 8 uur afgesproken op station breda om daarna samen naar antwerpen te reizen, in antwerpen sloot peter zich bij ons aan en reisden we samen verder naar schiphol waren onze families stonden te wachten met onze koffers om half 1 was het dan tijd om afscheid te nemen… dat was even minder maar eenmaal door de douane ging het weer en vonden we het tijd worden voor een lekker menu bij de mac, nadat we hadden gegeten zijn we nog even snel een fles drank weesten kopen want we moeten natuurlijk wel wat lekkers hebben als maud jarig is! Om 14:05 gingen we dan eindelijk de lucht in… op naar Ghana! De vlucht is me alles meegevallen, lekker geslapen en wat tv gekeken, de tijd was zo voorbij. En dan stap je uit in Ghana…… Jeetje wat hadden we het warm!!!! Eenmaal binnen bij de luchthaven hadden we heel snel door dat het net even wat anders gaat als in nederland haha! Gelukkig zonder moeite door de douane dus op naar de koffers, mijn eerste koffer had ik al snel.. maar hoe langer ik moest wachten op mijn tweede hoe banger ik werd dat mijn koffer kwijt was. Wat was ik opgelucht toen ik een fel geel koffer op de band zag liggen! Gelijk maar geld gewisseld, ik zou willen dat ik in nederland zo’n dikke stapel geld had haha! Nadat we alles geregeld hadden konden we kennis gaan maken met Lydia, onze ghaneese begeleidster. Toen we aan kwamen lopen zagen we gelijk eens schattig klein meisje op haar rug hangen, wij waren natuurlijk meteen verkocht, wat een schatje!!! Daarna op naar ons busje.. ja ook dat ging even wat anders als in nederland. Toen we buiten stapten kwam er een hele groep ghanese mannen op ons af en wilde allemaal onze koffers naar de auto brengen, wat een chaos! Ik heb mijn koffers mooi niet uit handen gegeven. De koffers in het busje geladen en de groep ghanese mannen 2 euro gegeven zodat ze weggingen, daarna konden we eindelijk richting ons hotel. Ik zou mijn kamer met maud delen, eenmaal op onze kamer aangekomen dachten we: goh ziet er best goed uit totdat we de beestjes ontdekten… ze kwamen overal vandaan.. zelfs uit bed!!!! We zijn nog maar even wat gaan drinken met peter.. daarna moesten we toch echt naar onze kamer, met beestjes. We wilden eigenlijk niet slapen vannacht omdat we bang waren dat die beestjes op ons kropen.. maar we waren toch best moe van deze dag haha! Het was een lange reisdag.. morgen nog een… maar dan op naar ons huisje, ben benieuwd!!

Dag 2:
Vandaag is de dag van onze reis naar ons huisje in Anfoega. Om 7 uur hadden we onze wekker gezet uiteindelijk werd het half 8 dat we eruit gingen, ondanks de beestjes hebben we toch nog geslapen. Maar wat was ik gebroken toen ik wakker werd, die bedden leken wel een houten plank! Om 8 uur hadden we afgesproken voor het ontbijt. Ik had het niet verwacht maar dat ontbijtje was echt lekker! Om 8 uur zou ook Mahutor er zijn, zoals we al wel gedacht hadden werd dit 9 uur en toen mocht ze nog ontbijten, dus het was wachten tot we vertrokken naar het winkelcentrum. Ook toen we in het winkelcentrum waren was het weer wachten, we hebben denk ik bijna 2 uur bij de vodafone gezeten voor onze dongel en sim kaart. Maar het werkt dus daar waren we blij mee en het was geen straf om daar te wachten want het was lekker koel. Vanuit de vodafone zijn we gelijk naar de supermarkt gegaan om wat boodschappen in te slaan voor de eerste dag. In de supermarkt kreeg ik ook gelijk mijn eerste huwelijksaanzoek, die man bleef ook echt aandringen voor mijn nummer en of ik wilde trouwen, ik had het al warm maar kreeg het alleen maar warmer van die man! Ik wist niet hoe snel ik daar weg moest komen met de mededeling dat ik een vriendje heb. (sorry mathijs maar jij staat op mijn achtergrond als mijn vriendje hahahaha) Nadat we klaar waren in het winkelcentrum begon onze lange reis naar anfoega, jeetje wat hadden we het warm!! Na een uur of 3 hadden we een tussenstop en konden we wat eten, het was daar prachtig en hebben lekker gegeten. Ons oog viel daar op het zwembad we konden het ook niet laten om even lekker pootje te baden. Daarna hup weer verder in het warme busje. Onderweg zijn we nog 3 keer aangehouden door de politie omdat ze vonden dat wij in een busje zaten dat niet voor bagage bestemd was, toen kregen we het toch wel even benauwd omdat we bang waren dat ze onze koffers mee zouden nemen maar gelukkig mochten we door rijden! Om half 7 waren dan ein-de-lijk bij ons huisje. Het is precies zoals op de foto, niet luxe maar wat we nodig hebben is er, alleen een beetje jammer dat de douche het nog niet doet maar ook daar vinden we wel wat op voor vanavond. Vanavond doen we niet veel meer, ja bankhangen en slapen haha!

Dag 3:
Wat werd ik vanochtend uitgerust wakker zeg, ik heb echt heerlijk geslapen! We wilden vanochtend een lekker gebakken eitje eten maar helaas deed het gas het niet dus dat werd een boterham met hagelslag. Ook kwamen we er vanochtend achter dat we een lekkage hadden in de keuken, dit was wel even minder maar gelukkig was het snel verholpen. Tussen 10 en 11 zouden peter en mawutor hier zijn voor de rondleiding door het ziekenhuis, dit werd 12 uur. We hadden niet veel tijd meer voor de rondleiding dus we hebben nog niet alles gezien maar wat we hebben gezien is zo anders als in nederland, echt totaal niet te vergelijken. We mochten kijken in de kamer waar bevallingen worden gedaan terwijl er een vrouw lag met heftige weeën, in nederland zouden we dan nooit mogen kijken. Er zijn verschillende afdelingen in het ziekenhuis en op iedere afdeling komen we een keer te staan. Alle mensen hier zijn zo blij dat wij er zijn. We hebben afgesproken dat we dinsdag beginnen met onze stage. Dit zijn hier dagen van 7:30 tot 14:00, of langer maar ik denk dat wij de eerste dagen om 14:00 doodop zijn. Na de rondleiding zijn we met het busje naar kpando gegaan om stof te halen voor ons uniform en om hem aan te laten meten. We krijgen alle vier een mooi paars uniform haha. Het was erg apart om je kleren aan te laten meten. De jongen die ons heeft opgemeten stond heel de tijd met een big smile op zijn gezicht. De kindjes uit die wijk vonden het wel interessant en kwamen even een kijkje nemen, zo schattig!! Toen we klaar waren met ons uniform moesten we nog wat boodschappen doen, we waren met een busje van het ziekenhuis dus konden we even flink wat inslaan. Wat een drukte op die markt… we keken echt onze ogen uit en die mensen keken ons ook allemaal na. Toen we klaar waren met de boodschappen konden we terug naar ons huisje, eindelijk want het was wederom een slopende dag, die warmte hakt er aardig in. Vanavond een spelletjes avond gehad, we speelden wie ben ik en wat ben ik, wat hebben we gelachen haha!

Dag 4:
Vandaag waren we de hele dag vrij en dat was echt heerlijk! We hebben lekker tot 11 uur uitgeslapen en daarna gezellig ontbeten, vanochtend hadden we gas dus konden we lekker een eitjes bakken en we hadden ook eindelijk boter voor op ons brood dus het ontbijtje smaakte prima! Na het ontbijt heb ik lekker op de bank gelegen met een boek en ook weer even geslapen, bizar hoeveel je hier slaapt haha! Ik heb vandaag voor het eerst de was gedaan, echt op zn afrikaans, een grote teil met was middel en dan schrobben maar. Mn kleren ruiken in ieder geval weer lekker fris, 1 voordeel: alles is hier zo droog! Toen iedereen weer wakker waren vonden we het tijd voor een spelletje, levensweg dit keer. Na een gezellig spelletje werd het tijd dat we echt eens in actie kwamen vandaag, we moesten naar beneden om aan de overkant van de weg wat eten en drinken te halen. Gek genoeg hadden we het helemaal niet meer zo warm als begin van de week, al liepen we nu wel echt op een afrikaans tempo. Onderweg naar beneden werden we door veel mensen begroet, ze kijken je ook allemaal na, ik had ook niet anders verwacht, 4 van die spierwitte meiden haha! We gingen naar het kraampje waar we eerder deze week ook zijn geweest, ook hier zijn we vriendelijk begroet met: Hey Friends!! Ze hadden er nog meer dan we dachten, zelfs popcorn!! Toen we terug kwamen van het boodschappen doen hebben we weer een spelletje gedaan, daarna hebben maud en ik spaghetti gemaakt en hij smaakte heerlijk, al zeg ik het zelf! Na het eten hebben we lekker even bankgehangen en een boek gelezen en ook nog even met papa gebeld. Na wéér gerelaxt te hebben zijn we een koffer gaan pakken voor morgen want dan begint ons eerste tripje! Op naar het strand in ada foah waar ook anderen studenten zitten. Vanavond hebben we wederom een spelletje gedaan.. jeetje ik heb nog nooit zoveel spelletjes gedaan haha! Dit keer was het het bierspel, alleen deden wij dit met water. Wat hebben we gelachen zeg! De meest bizarre opdrachten kwamen voorbij! Kortom, het was een heerlijk rustige dag waar we alle vier wel even aan toe waren.

Dag 5:
Vandaag moesten we om 12 uur klaar staan, we zouden opgehaald worden door Peter en michael. Wonder boven wonder waren ze een keer een kwartier te vroeg!! Vandaag stond ons eerste tripje op de planning, een weekendje in ada foah. We konden slapen in het church house. Hier slapen ook Sjef en Ashley, 2 begeleiders. Na een reis van 4 uur over flinke hobbel wegen kwamen bij aan bij het huisje. Jeetje wat was dat een verschil met ons huisje in Anfoega, dit was vergeleken met ons huis gewoon een oud hok. Maar goed we moesten er iets voor over hebben en waren al blij dat we ergens konden slapen. Toen we onze spullen hadden uitgepakt zijn we naar rubstone gegaan voor een lekker drankje, een heerlijk koude sinas! ’s Avonds zouden we uit eten gaan bij brightest spot. Ze hadden hier heerlijke kip met friet!! Jeetje dat was echt smullen haha! Na het eten zijn we terug gegaan naar rubstone voor nog een aantal drankjes, dit was een erg gezellig avondje! Daisy had een pakje pall mall sigaretten gekocht, ik kon mijn oren niet geloven, 50 cent voor een pakje, Dat is wat voor jullie jongens!! Eenmaal terug in het huisje begon de verschrikkelijke nacht want wat was het heet!! Ik heb geen oog dicht gedaan van de warmte, wat was ik blij toen het ochtend werd.

Dag 6:
Vandaag zijn we met de boot richting maranatha gegaan. Dit is een eilandje met aan de ene kant de zee en aan de andere kant de volte rivier waar we heerlijk konden zwemmen, daar waren we ook echt aan toe! Deze beach camp is van de vriend van Ashley dus hebben hem ook gelijk ontmoet. Die avond kwamen ook de meiden van banahouse en een nederlands gezin naar maranatha voor het feest bij het kampvuur. Overdag hebben we heerlijk gezwommen en even lekker in de zon gelegen. Er waren veel mensen uit verschillende landen dus het was erg gezellig. Toen de boot aankwam met het nederlandse gezin, keek ik eens goed naar die man.. hij kwam me zo bekend voor. Toen hij eenmaal dichterbij kwam en ik zijn stem hoorde en vroeg of hij ooit eens les had gegeven op het dongemondcollege in raamsdonksveer wist ik gelijk wie het was, Dhr v/d ploeg die mij ooit eens engels had gegeven, hij was ook de leraar die al heel snel weer weg was hahaha! Maar wat is de wereld klein als je die mensen in Ghana tegenkomt! Daisy en ik hadden besloten om voor dit feestje ons eigen leuk aan te kleden en weer eens een make-upje op te doen, zo werd het een echt avondje stappen. Rond 10 uur ging het kampvuur aan en toen ook nog eens maud haar mp3 speler werd aangezet met nederlands talige muziek, barstte het feest gelijk los! Wat was het een super avond en wat hebben we het gezellig gehad! De drankjes zijn hier erg lekker! We hebben zelfs nog een shot rondje gedaan, lekker op zn hollands!! Na heel wat uurtjes dansen besloten we om te gaan slapen, we hadden met zn viertjes een hutje op het strand gehuurd want wij dachten dat dat wel leuk was. Dit was echt een hel…. De deur kon niet op slot, het was warm, ik zat totaal in de knoop met mijn klamboe, en je lag gewoon op de veren van het bed. Ook nu was ik weer zo blij dat de nacht voorbij was!!

Dag 7:
Vandaag zouden we een boottochtje maken met de nederlanders die op maranatha zaten. We zouden krokodillen gaan bekijken en daarna op een eilandje gaan kijken waar rum werd gemaakt. De boottocht duurde 3 uur, maar het windje was wel even erg lekker. We hebben de krokodillen gezien, deze zaten in een stenen bak. Het was erg jammer dat ze al gegeten hadden dus we hebben ze niet in actie gezien helaas. Daarna gingen we verder naar het rum eiland. Die man sprak erg slecht engels en wat stonk die rum!!! Ik durfde hem gewoon niet te proeven haha! Na de boottocht hebben we nog wat gezwommen en daarna nog met de bal overgegooid samen met wat ghaneese gasten. We wilden voor het donker weer terug zijn in ada foah daarom besloten we om 6 uur weer richting ada foah te gaan. Omdat dit onze laatste avond was in ada foah wilden we graag nog een keer kip met friet gaan eten omdat we dit in Anfoega niet konden krijgen. Zo gezegd zo gedaan, wat hebben we zitten eten zeg haha! Wij kunnen er weer 3 maanden tegenaan haha! Vanavond was het tijd om ons reisverslag weer bij te werken want dat was er deze dagen niet van gekomen. Misschien doen we dadelijk nog een potje uno. Het zal wel optijd slapen worden na 2 korte nachtjes, in de hoop dat ik vannacht eindelijk eens goed slaap. Morgen gaat we weer terug naar ons eigen huisje in Ada Foah. Die fel blauwe muren hebben we toch wel gemist!!

Ik begin hier gelukkig aardig te wennen, al heb ik af en toe echt wel mn momentjes dat ik thuis mis. Ik zou sommige mensen heel graag alles willen laten zien!!

ik hoop dat ik snel weer internet heb voor mijn volgende verslag.

dikke kus, Denise

  • 01 Februari 2014 - 22:55

    Yvonne:

    Hey lieve Denise,

    Wat een leuk eerste verslag!
    Heel veel succes & plezier daar in Ghana
    Pas goed op jezelf :)

    Xxx

  • 01 Februari 2014 - 22:58

    Tamara:

    Leuk om te lezen Denise!! Was dat mijn koffer waar je zo lang op moest wachten hahaha of heb je zelf ook een gele :-))

    Tot snel !!
    X Tamara

  • 01 Februari 2014 - 23:10

    Denise:

    Nee was jouw koffer Tamaar!! hahaha
    gelukkig heb ik hem weer netjes in mijn bezit!
    xxx

  • 01 Februari 2014 - 23:12

    Marianne:

    He nies,

    Fijn dat het allemaal zo goed gaat. Je hebt zo te lezen al heel wat beleefd in je eerste week. Natuurlijk mis je thuis af en toe al is het alleen al met de was doen. We zijn vandaag aan je kamer begonnen dus je kan voorlopig nog niet terug komen, we zijn nog lang niet klaar. Geniet nog maar lekker van je verblijf in ghana en heel veel succes met je werk komende week. We appen en bellen.

    Groetjes allemaal xxxxxxx

  • 02 Februari 2014 - 13:35

    Carola Kamp:

    Hoi Denise, wat leuk om jou verslag te lezen!! Heel veel plezier en ik wacht met smacht op jou volgende verslag. Groetjes Carola

  • 02 Februari 2014 - 14:37

    Marian:

    Nou denise je hebt echt al veel meegemaakt zeg!! Keileuk !! Geniet ervan en doe voorzichtig Xxx

  • 02 Februari 2014 - 17:46

    Jolanda:

    Hoi Denise, zo maak je nog eens wat mee. Leuk om zo te kunnen volgen wat je allemaal meemaakt. Ons pa en ma lezen ook mee. Het is wel een hele ervaring. Veel pLezier daar! Groetjes, de Avendonkjes

  • 02 Februari 2014 - 18:49

    Yvonne:

    Hoi Denise,
    Wat leuk om je avontuur te lezen zeg! Ik heb het ook aan Amber laten zien en zij gaat je zeker ook volgen! Geniet van alle avonturen en hou ons op de hoogte ! Dikke kus van ons

  • 02 Februari 2014 - 20:31

    Petra:

    Hoi Denise,
    Heel leuk om zo je reisverslag te lezen. Je maakt al zoveel mee, de tijd vliegt voorbij lijkt wel. Ik hoop dat je het heel erg naar je zin krijgt. Ik kijk al uit naar je volgende verslag.
    Groeten van ons allemaal.

  • 03 Februari 2014 - 11:12

    Ingrid:

    Hé lieve Denise,

    Heel leuk! Om alles te lezen!
    Geniet van alles!
    Ik kijk al uit naar je volgende verslag!!!!

    Xxx Ingrid

  • 04 Februari 2014 - 18:02

    Aldert En Luci:

    Hoi Denise,

    Wij vinden dit geweldig voor jou om dit mee te maken. We hebben genoten van jou verslag.
    En we hopen nog meer van jou te horen. Nog een hele fijne tijd. Ik heb jou wel gemist bij je oma en oom Aldert en Ingrid ook.......
    Groetjes en tot horens, Aldert en Luci

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Anfoega Akukome

Denise

26 Januari vertrek ik voor 3 maanden naar Ghana voor buitenlandse stage in het ziekenhuis is Anfoega.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 8733

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 27 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: