mijn vierde week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu mijn vierde week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu

mijn vierde week in Ghana

Door: Denise Helderop

Blijf op de hoogte en volg Denise

23 Februari 2014 | Ghana, Anfoega Akukome

Hallo allemaal,

hier weer een verslag vanuit het warme Ghana:D

Dag 22 17-02-2014:

Vandaag was weer het begin van een nieuwe stage week. Onze laatste week op de maternity. We begonnen de dag met zoals gewoonlijk met het gebed. Na het gebed gingen Lisanne en ik naar de afdeling waar we begonnen met schoonmaken. We wisten dat het deze keer niet zo vies was als de vorige keer omdat we het die week er voor zelf nog hadden schoongemaakt. Na het schoonmaken zijn we voor zuster Gladys naar de store (magazijn) gegaan om een aantal dingen te halen voor de afdeling. Toen we terug kwamen op de afdeling moest er een vrouw gaan bevallen, dus we waren mooi op tijd terug om te kijken. Dit keer werd er een meisje geboren, het is ons opgevallen dat er meer jongens dan meisjes geboren worden. Om 12 uur was het tijd voor de lunch. Toen we na onze pauze terug kwamen zijn we gaan kijken in het kamertje waar zwangere vrouwen op controle komen. Toen we net 5 minuten zaten gingen de zusters zelf pauze houden dus hebben we gezellig even zitten kletsen. Dat laatste uurtje was dus zo voorbij. Toen we thuis kwamen heb ik mezelf omgekleed en ben lekker even in de zon gaan zitten. Niet lang want ik was zo moe dat ik maar besloot even op de bank een dutje te doen. Na mijn dutje had ik weer alle energie en was het tijd om te koken, op het menu stond spaghetti. Ik moet zeggen dat ik zelf best lekkere spaghetti heb gemaakt, haha! na het eten ben ik gelijk gaan douchen zodat ik daarna lekker met mn boek op de bank kon gaan liggen. Na wat gelezen te hebben heb ik nog een spelletje gedaan met Lisanne en ben lekker op tijd naar bed gegaan.
Dag 23 18-02-2014:

Vandaag ging de wekker weer om kwart voor 7 voor een dagje stage. Na het gebed gingen we weer naar de afdeling. Lisanne had vandaag hele erge hoofdpijn dus het was even afwachten of ze de hele dag vol hield. Onze arts was weer terug van zijn reisje naar accra dus hadden we weer onze eigen arts met de artsenronde. Na de artsenronde moest er een vrouw gaan bevallen. Dit keer ging het niet zo makkelijk als bij de andere bevallingen die we gezien hadden. Deze vrouw heeft uiteindelijk een half uur nodig gehad om te bevallen waarbij ze ook nog is ingeknipt. Dit had ik hier nog niet eerder gezien. Gelukkig is het kindje uiteindelijk gezond ter wereld gekomenJ Nadat de vrouw bevallen was besloten Lisanne en ik om naar huis te gaan omdat Lisanne te erge hoofdpijn had en echt even haar bed in moest. Ik ging met haar mee naar huis en moest goed voor haar zorgen van de zusters haha! Eenmaal thuis is Lisanne gelijk haar bed in gegaan en ben ik op de bank gaan liggen met mijn boek, en stiekem zelf ook nog even een dutje gedaan! Toen om 2 uur de andere meiden klaar waren met stage ben ik samen met Maud naar Kpando gegaan om boodschappen te doen. Wat hebben we gelachen in de taxi… Zat ik dan in een bomvolle taxi auto met maud op mijn schoot haha! en wat hadden we het warm. Toen we in Kpando aankwamen hebben we alle hoognodige boodschappen gepakt en zijn toen gelijk weer terug gegaan. ’s avonds hebben we rijst met groentes en kippenworstjes op, smaakte goed! Na het eten hebben we nog even een spelletje gedaan en daarna hebben we maud naar haar kamer gestuurd want we moesten alles gaan versieren voor haar verjaardag!

Dag 24 19-02-2014:

Vandaag stond de wekker een kwartiertje eerder als normaal omdat vandaag Maud jarig was! Toen de wekker ging heb ik gelijk op mijn allermooist en met een slaperig hoofd happy birthday voor haar gezongen. We hebben gezellig met zijn viertjes ontbeten en maud heeft haar cadeautjes van thuis uitgepakt. Ze had niet verwacht dat Lisanne cadeautjes bij had van haar ouders en broertje! Om kwart voor 8 waren we bij het gebed. het ontging niemand dat ze jarig was want ze had een mooie button op haar uniform! Toen we aankwamen bij het gebed werd ze eerst uitgebreid geknuffeld door zuster Georgina, wat een ontzettend lief mens is het toch. Na het gebed zei zuster Georgina wat in het ghanees en toen begon iedereen die bij het gebed was liedjes voor Maud te zingen. Dat was erg leuk om te zien! Toen ze klaar waren moesten we toch echt aan de slag. Toen we op de afdeling kwamen was het al erg rustig. Daarom hadden we vandaag ook een keer de artsenvisite bij de kinderafdeling meegelopen. Op de kinderafdeling lag een gehandicapt kindje, dat hadden we hier nog niet eerder gezien. Na de artsenronde bij de kindjes was de artsenronde bij ons. Na de artsenronde gingen we verder met het oefenen van handmatig bloeddruk meten, dit was erg lastig met het lawaai van een ventilator op de achtergrond. Het bleef erg rustig daarom besloten we maar gaasjes te knippen en te vouwen. Dit vonden we niet erg om te doen want het was erg warm vandaag. Na de pauze hebben we nog een uurtje zitten kletsen met de zusters en toen konden we naar huis. Ondanks dat het Maud haar verjaardag was kon ik het niet laten om even een dutje te doen want ik was echt kapot. En aangezien Peter er toch nog niet was kon dat wel evenJ Peter is nog even op visite geweest en ik heb lekker nog even met mijn omaatje in Nederland gebeld, daarna zijn we jam klaar gaan maken. Ik heb weer lekker gegeten vanavond want we hadden ook weer zelfgemaakte appelmoes en kippenworstjes!: na het eten zouden we spelletjes gaan doen onder het genot van een glas passoa. Jeetje wat smaakte dat lekker zeg! Haha! Helaas was het maar een kort verjaardagsavondje want de jarige zelf is met hoofdpijn haar bedje in gekropen.

Dag 25 20-02-2014:

Vandaag stond er lekker een keer geen wekker want we hadden een dagje vrij gekregenJ. Ik kwam ook echt pas om half 11 uit bed. Ik blijf me er echt over verbazen hoeveel ik hier slaap haha! Nadat we ontbeten hadden zijn we naar Kpando gegaan want er moesten weer boodschappen gedaan worden. Toen we in Kpando aankwamen hebben we eerst wat gedronken bij Akusika. Daar kwam er voor de zoveelste keer een jongen op me af om een praatje te maken. Toen hij hoorde dat ik als zuster in het ziekenhuis werk voelde hij zich opeens ziek en wilde hij wel door me verzorgd worden. Standje negeren ging gelijk aan haha! nadat we ons drinken op hadden zijn we boodschappen gaan doen. Het boodschappen doen gaat gelukkig steeds sneller want we weten nu een beetje waar we alles kunnen vindenJ toen we weer thuis waren moesten we nog naar beneden om zakken water te halen. Nadat we het water hadden gehaald ben ik op de bank geploft en heb ik zoals ik hier wel vaker doe weer eens een dutje gedaan haha! na een uur geslapen te hebben vond ik het tijd voor een spelletje, het duizenden ging me goed af dit keer, het lukte lisanne maar niet om van me te winnen haha! vanavond aten we Spaghetti, dit is echt hetgeen wat echt mijn neus uit komt en wat ik ook echt totaal niet lekker meer vind. Maar goed, ik heb braaf gegeten en heb daarna de afwas gedaan samen met Maud. Na de afwas heb ik mezelf lekker even opgefrist onder de douche. Vanavond hebben we nog een spelletje gedaan en ben ik lekker op tijd mijn bedje ingedoken. Morgen nog 1 dagje stage en dan is het alweer weekend, jeetje ik kan het blijven zeggen: wat gaat de tijd ontzettend hard!!

Dag 26 21-02-2014:

Vandaag ging de wekker om kwart voor 7 voor het laatste dagje stage van deze week. Na het gebed gingen we naar de afdeling. Toen we aankwamen op de afdeling hoorden we dat er die ochtend om kwart voor 5 een vrouw van 24 jaar die 9 maanden zwanger was overleden was, dat was even heftig om te horen.. we begonnen met poetsen. tijdens het poetsen moest er een vrouw bevallen dus wij lieten gelijk onze poetsdoekjes vallen om te gaan kijken. Dit was weer een snelle bevalling en ook dit keer was het kindje een meisje! Toen de bevalling klaar was hebben we het poetsen afgemaakt en daarna gewacht op de arts. Toen de arts aankwam vertelde hij gelijk wanneer Lisanne en ik onze fles wijn kwamen halen die we nog van hem te goed hadden. We hadden afgesproken dat we hem ’s middags na het werk wel kwamen halen. Toen de arts 10 minuten later terug kwam stond hij al met een fles wijn in zijn handen voor ons, echte franse champagne! Dat werd een lekker drankje doen na het werk! Na de artsenronde was er niet veel meer te doen, na de pauze hadden we nog een klusje, papieren aan elkaar nieten voor de zusters haha. Lisanne en ik hebben besloten om toch nog een weekje langer op de maternity te blijven omdat we het zo leuk vinden. Om 2 uur waren we klaar en gingen we naar huis. Toen we thuis kwamen heb ik eerst kosabeach gebeld om te reserveren voor volgende week, gelukkig hadden ze nog plaats dus dat word een lekker weekje genieten in de carnavalsvakantie! Nadat ik kosabeach had geboekt werd het toch echt tijd om lekker in de zon te gaan zitten met onze fles champagne, dat was genieten! Die fles was zo leeg haha! ’s avonds hebben we weer lekker jam gegeten met kippenworstjes, dat smaakt altijd lekker! Daarna heb ik nog een spelletje gedaan en ben lekker vroeg mijn bedje in gegaan want ik was erg moe.

Dag 27 22-02-2014:

Vandaag gingen we om half 9 ontbijten want om haf 10 hadden we afgesproken met michael dat hij bij ons was om naar het zwembad te gaanJ michael was er zoals verwacht om 10 uur, ook nog lekker op tijd vonden we. Onderweg hadden we onze eigen muziek op gezet dus dat was erg gezellig. Een uurtje later waren we al bij het zwembad. We wisten niet hoe snel we het water in moesten gaan. Wat is dat toch iedere keer weer lekker om in dat frisse water te kunnen zwemmen. We hebben vandaag echt flink liggen bakken in de zon en af en toe is in het water om af te koelen. Om half 4 kregen we in de gaten dat iedereen best rood was geworden dus besloten we nog 1 keer het water in te gaan en dat we dan om gingen kleden en lekker gingen eten, hier duurt het toch even voordat we ons eten hebben. Wat heb ik genoten van heerlijk bord friet met kip haha! na het eten sprongen we weer in het busje om weer terug naar huis te gaan. Dit keer waren we lekker op tijd thuis. Nadat iedereen gedoucht was zagen we pas hoe rood we allemaal waren geworden, 1 ding is zeker: we zijn in ieder geval niet wit meer! ’s Avonds hebben Maud en ik nog een filmpje gekeken op bed en zijn daarna lekker gaan slapenJ

Dag 28 23-02-2014:

Vandaag heb ik lekker uitgeslapen tot een uurtje of 10J toen ik uit bed kwam heb ik eerst een gebakken eitje op en daarna heb ik mijn verslag weer bijgewerkt want ik liep weer een paar dagen achter. Vandaag was weer een echte zondag, lui zijn en niks doen haha. Vanmiddag hebben we een beetje muziek geluisterd en een spelletje gedaan. Om half 4 had ik met Debby afgesproken om skype te proberen. Dit keer ging ik samen met Lisanne naar de opd om jet daar te proberen. Helaas werkte het daar ook niet.. hopen dat skype het op kosabeach doet, dat zou wel een keer leuk zijnJ toen ik terug kwam van de opd heb ik nog wat op de bank gehangen met mijn tablet. Vanavond gaat we nasi eten en daarna doen we nog wat spelletjes. Morgen begint onze laatste stageweek voor we een weekje vakantie hebben!:D

Liefs,
Denise

  • 23 Februari 2014 - 19:37

    Marianne:

    Vond maud het net zo leuk als jullie, als ik lang zal ze leven kom zingen op je kamer met je verjaardag? Weer een leuk weekje gehad zo te lezen.





  • 26 Februari 2014 - 16:32

    Marielle Figee:

    Wat leuk om je ervaringen te lezen Denise. Volgens mij heb je het enorm naar je zin. Ik blijf je volgen, geniet er van en veel succes!!! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Anfoega Akukome

Denise

26 Januari vertrek ik voor 3 maanden naar Ghana voor buitenlandse stage in het ziekenhuis is Anfoega.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 8727

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 27 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: