Mijn vijfde week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu Mijn vijfde week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu

Mijn vijfde week in Ghana

Door: Denise Helderop

Blijf op de hoogte en volg Denise

04 Maart 2014 | Ghana, Anfoega Akukome

hallo allemaal,
wat later als verwacht maar hier mijn verslag van mijn afgelopen stage week:)

Dag 29 24-02-2014:

Vandaag was weer het begin van een nieuwe stage week, en toch nog een weekje op de maternityJ we begonnen de dag zoals gewoonlijk met het gebed en gingen daarna naar de afdeling. Zoals iedere maandag begonnen we daar met het poetsen van de kamer. Na het poetsen vroegen we wat we nog konden doen, als antwoord kregen we dat we moesten wachten op de arts voor de artsenvisite. Wij gingen braaf zitten. Toen we zaten te wachten op de arts viel de stroom uit en dus ook de ventilator, jeetje wat was dat warm… was echt afzien. We zaten al een tijdje te wachten toen bleek dat de arts helemaal niet kwam omdat hij in Accra was. Dat werd dus geen artsenronde. Het was ook erg rustig op de afdeling dus hebben we gezellig met de andere zusters in het kantoor gezeten tot 12 uur. Toen we thuis kwamen hadden we helaas nog geen stroom en ook bij ons binnen was het ondertussen erg warm. Na de pauze moesten we nog een uurtje terug naar stage, ook dit uurtje was er niet veel te doen. Gelukkig ging om kwart over 1 de stroom weer aanJ na stage zijn we met de taxi naar Kpando gegaan om boodschappen te gaan doen. Wat was het ook daar warm en wat waren we blij toen we weer thuis waren met alle boodschappen. ’s Avonds hebben we weer lekker jam met kippenworstjes opJ na het eten hebben we nog een potje duizenden gedaan en heb ik nog even met het thuisfront gebeld. Toch altijd weer fijn om ze even te horen in plaats van via whatsapp! nadat ik met thuis had gebeld ben ik lekker mijn bedje in gegaan, helaas zat slapen er nog niet in want het begon enorm hard te regenen en te onweren. Die donder hier lijkt wel een oerknal zo hard! Ik zat rechtop in mijn bed! Rond 1 uur stopte het weer met regenen en onweren en kon ik eindelijk gaan slapen.

Dag 30 25-02-2014:

Ondanks dat de regen en onweer me zo lang wakker hadden gehouden werd ik erg blij toen ik uit bed kwam want het was lekker weer eens koel buiten, dat was lang geleden! Vandaag was het een keer niet na 5 minuten zweten in mijn uniform. Om kwart voor 8 waren we bij het gebed en daarna gingen we naar de afdeling. Toen we op de afdeling kwamen stond ons weer een bevalling te wachten. Lisanne en ik schrokken enorm toen het kindje geboren werd. De navelstreng zat erg strak om het hoofdje en het kindje werd zo goed als levenloos geboren… het kindje werd gelijk uitgezogen, op zijn kop gehouden, werd hard schoongewreven en op zijn billen geslagen zodat het zou gaan huilen. Gelukkig hoorden we na een tijdje het kindje huilen en waren we erg opgelucht. Na de bevalling mocht ik de bloeddruk meten bij de moeder, het handmatig bloeddruk meten gaat steeds makkelijker haha! Nadat ik de bloeddruk had gemeten mocht ik de eerste vaccinatie van het kindje klaarmaken, dit was DTKP. Toen het kindje voorzien was van zijn eerste prikje werd het in bad gedaan door de zuster, ook hierbij mochten we helpen. Toen we klaar waren was het wachten op de arts voor de artsenronde. Om 12 uur was hij er nog niet en besloten we toch maar pauze te gaan houden want we hadden best wel honger. Onderweg naar huis kwamen we onze arts tegen en hebben hem gelijk bedankt voor de heerlijke fles champagne die we vrijdag hadden gekregen. Hij moest erg lachen toen we vertelden dat hij dezelfde dag al leeg was. Na de pauze hebben we nog mogen assisteren bij het infuus prikken en was er nog een ok. Lisanne en ik hebben besloten om een andere keer mee te gaan naar ok want we wilden graag aan onze schoolopdrachten werken. Toen we thuis kwamen ben ik gelijk aan de slag gegaan en gelukkig ben ik al best ver! J ’s avonds hebben we spaghetti gegeten. Net na het eten viel het licht uit dus besloten we om gezellig buiten te gaan zitten met de kaarsjes aan, dit hielden we niet heel erg lang vol omdat we echt werden aangevallen door insecten haha! ’s avonds om kwart over 10 ging het licht pas weer aan en toen besloten we lekker te gaan slapen.

Dag 31 26-02-2014:

Toen we na het gebed op de afdeling kwamen moest er net een vrouw gaan bevallen, dus we waren precies op tijd! Gelukkig kwam dit kindje snel en zonder problemen ter wereldJ nadat we bij de bevalling hadden meegekeken kwam de arts voor de artsenronde. Toen de artsenronde klaar was hebben we voor de zusters gaasjes geknipt en gevouwen tot het pauze was. Dit lijkt een heel saai werkje maar wij hebben er nooit problemen mee als we dat moeten doen haha! toen we na de pauze terug kwamen op de afdeling ging de arts net beginnen met een ingreep. Een vrouw had een miskraam gehad dus hij moest de baarmoeder ‘leegzuigen’. Lisanne en ik kregen gewoon al pijn toen we er naar stonden te kijken… Doordat we hierbij mee mochten kijken was dat laatste uurtje zo om en mochten we naar huis. Het was weer tijd om de was te doen zodat mijn kleren schoon zijn als we naar kosabeach gaan. Nadat dat ik mijn was had gedaan ben ik heerlijk buiten op het muurtje voor ons huisje gaan zitten. Het was vandaag heerlijk weer, lekker zonnetje met een windje erbijJ Lisanne en ik kregen na een tijdje lekkere trek en besloten om beneden maar eens op zoek te gaan naar wat lekkers. Beneden vond ik chocolade koekjes, dat was lang geleden! Ze smaakte goed haha! ’s avonds aten we nasi met kippenworstjes. We hadden al lekker op tijd gegeten waardoor we nog een tijdje buiten hebben kunnen zitten en gezellig met Dokter Korsah hebben zitten kletsenJ we hebben geprobeerd hem uit te leggen dat het dit weekend in nederland carnaval is. We lieten ook onze carnavalspakjes zien, hij moest alleen maar heel hard lachen. Was een gezellig uurtje kletsen met onze vriend de dokter! Nadat we met de dokter hebben gekletst heb ik nog even met oma gebeldJ is altijd even gezellig!

Dag 32 27-02-2014:

Vandaag hadden we weer een dagje stage, toen we op de afdeling kwamen zijn we weer verder gegaan met gaasjes knippen en vouwen omdat het erg rustig was. Dit hebben we gedaan tot de artsenronde en zijn toen meegegaan met de ronde. Toen de artsenronde klaar was hebben het knippen en vouwen van de gaasjes afgemaakt. Het was kwart over 11 toen we daarmee klaar waren, toen hebben we gezellig nog even zitten kletsen met de zusters tot het lunchtijd was. Toen we terug kwamen van de lunch hebben we nog met een lief klein kindje mogen kroelen, dit was natuurlijk weer een fotomomentje haha! die kindjes zijn hier echt om verliefd op te worden! Het laatste uurtje was zo voorbij. Toen we thuis kwamen heb ik eerst mijn verslag weer bijgewerkt want ik liep weer een aantal dagen achter. Vanmiddag kregen we ook bezoek van peter en onze nieuwe nederlandse coach. Het is volgende week peter zijn laatste week hier en wij zijn dan weg dus we zien hem niet meer. Aardige vent die nieuwe coach! Nadat we een tijdje gezellig hebben zitten kletsen gingen ze weer weg en ben ik weer lekker buiten gaan zitten. ’s Avonds hebben we jam met kippenworstjes gegeten, dit smaakte weer erg goed! Na het eten hebben we nog een spelletje gedaan, ik ben lekker op tijd naar bed gegaan.



Dag 33 28-02-2014:
Vandaag was dan toch echt onze allerlaatste dag op de Maternity.. Toen we op de afdeling kwamen had zuster Rose gelijk een klusje voor me, bloeddruk meten bij een vrouw die binnenkwam met weeën. Eindelijk is het me in 1 keer gelukt om het te horen haha! nadat ik de bloeddruk gemeten had moest de vrouw een infuus krijgen. Ik had aan het begin van de week tegen Lisanne gezegd dat ik het echt een keer wilde proberen en vandaag had ik mezelf dan eindelijk zover dat ik het ook echt ging doen. Toen we alle spullen verzameld hadden kon ik aan de slag. Ondanks dat er 2 zusters en Lisanne op mijn vingers stonden te kijken werd ik niet zenuwachtig haha! ik had een mooie ader gevonden dus ik kon een poging gaan doen.. en ja hoor: de eerste poging gelijk gelukt!! Wat was ik blij en trots op mezelf, zelfs Lisanne stond met een big smile toe te kijken en Zuster Rose zei alleen maar: you did it perfect! De allereerste keer infuusprikken op een echte arm en in 1 keer goed:D Alle zusters wisten gelijk dat het me gelukt was en ze waren allemaal zo blij voor me haha! altijd leuk als mensen zo enthousiast zijn. Toen Zuster Georgina kwam en ik het haar vertelde heeft ze me wel 10 keer gefeliciteerd denk ik haha! Daarna moesten we een vrouw van de bevallingskamer naar de zaal brengen. Ik kreeg gelijk weer zo’n lief klein hummeltje in mijn handen gedrukt, dat was alweer een fotomomentje haha! Nadat we dat gedaan hadden was het tijd voor de artsenronde, omdat dit onze laatste dag was op de maternity wilden we graag op de foto met onze grote vriend, dit vond hij prima. We hadden ook niet anders verwacht. Toen de foto’s gemaakt waren moesten we naar het magazijn om wat spullen te gaan halen, terug onderweg naar de afdeling kwamen we onze arts tegen en die zei dat we naar ok moesten komen omdat hij een operatie ging doen, hij praatte zo snel dat we niet wisten wat voor ok maar daar kwamen we vanzelf achter. Eenmaal op ok bleek het om een buitenbaarmoederlijke zwangerschap te gaan en had deze vrouw hierdoor een bloeding gekregen. Ik ben niet snel onder de indruk van veel bloed maar jeetje dit spoot er zomaar uit!! De vrouw had een erg laag hemoglobine gehalte en hierdoor weer een super hoge bloeddruk: 199/159, daar is jouw hoge bloeddruk niks bij pap! Haha! het was een erg interessante operatie om te zien. Na de operatie zijn we nog even terug gegaan naar de afdeling omdat we ook nog met zuster gladys en zuster comfort omp de foto wildenJ na de foto’s zijn we naar huis gegaan omdat we nog geen pauze hadden gehouden, onze vakantie kon beginnen!:D ’s middags heb ik lekker buiten gezeten en nog even met mama gebeld. Daarna zijn Daisy en ik nog even beneden bij het mortuarium gaan kijken want er werden weer lijken opgehaald. Dit keer was het niet zo druk. Toen we terug boven kwamen was het tijd om te gaan koken. We hebben ’s avonds in het donker gegeten want de stroom was uitgevallen. Na het eten konden we het toch niet laten om onze carnavalspakken aan te trekken haha! toen we allemaal aangekleed waren gingen we buiten op zoek naar iemand die een foto wilde maken. 1 ding is zeker: we trokken veel bekijks haha! de beveiligers vonden het helemaal leuk, al snapten ze niet waarom we er zo bij liepen. Toen we weer terug waren bij ons huisje hebben we carnavalsmuziek opgezet en hebben we onder het genot van een drankje en popcorn spelletjes gedaan. Het was een erg gezellig avondje!!

Dag 34 01-03-2014:

Vandaag heb ik lekker uitgeslapen tot half 10. Toen ik uit bed kwam heb ik eerst ontbeten en ben daarna even brood en credits gaan halen met Lisanne. Nadat we weer brood en credits hadden gehaald kon ik het niet laten om lui op de bank te gaan liggen haha! ik had al een voorgevoel dat dit een lui dagje zou worden haha! na een tijdje moest ik toch echt omhoog want ik had beloofd dat ik vandaag de wc zou poetsen. toen de wc weer schoon was heb ik lekker even een dutje gedaan op de bank en ben daarna mijn koffer in gaan pakken want morgen vertrekken we voor een weekje naar Kosabeach! Wat hebben we er veel zin in zeg:D nadat ik mijn koffer had gepakt wilde ik proberen om te videobellen met Debby helaas is het weer niet gelukt, maar ik heb nog wel even met papa en mama gekletstJ vanavond hebben we nasi met kippenworst gegeten en ben daarna lekker gaan douchen. ’s Avonds hebben we lekker een beetje gekletst en in de bank gehangen.

we zijn nu lekker een weekje aan het genieten van onze vakantie:) volgende week weer een nieuw verslag!

liefs, Denise

  • 04 Maart 2014 - 22:06

    Marianne:

    Wat heb je veel mee gemaakt. Geniet van je vakantie xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Anfoega Akukome

Denise

26 Januari vertrek ik voor 3 maanden naar Ghana voor buitenlandse stage in het ziekenhuis is Anfoega.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 8723

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 27 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: