Mijn 10e week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu Mijn 10e week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu

Mijn 10e week in Ghana

Door: Denise Helderop

Blijf op de hoogte en volg Denise

06 April 2014 | Ghana, Anfoega Akukome

hallo allemaal,
hier het verslag van alweer mijn 10e week in Ghana.

Dag 64 31-03-2014:

Vandaag was weer het begin van een nieuwe stage week. Zoals andere dagen begonnen we met het gebed en zijn we daarna naar onze afdeling gegaan. Daar was het wachten op de arts zodat we konden beginnen met de artsenronde. Het was een lange artsenronde, we waren pas rond kwart over 11 klaar. Na de artsenronde hebben we nog wat zitten kletsen en zijn om 12 uur gaan lunchen. Na de lunch zijn we nog terug gegaan voor de overdracht. Toen we thuis kwamen van stage ben ik verder gegaan aan mijn schoolopdrachten. ’s Avonds hebben we macaroni met salade gegeten en ben ik nog even boodschappen gaan doen beneden samen met Maud. Toen ik terug kwam ben ik gaan douchen en heb verder niet veel meer gedaan. Vandaag was het de hele dag bewolkt geweest en had het ’s ochtends geregend waardoor het de hele dag heerlijk koel was.

Dag 65 01-04-2014:

Toen we vandaag na het gebed op de afdeling kwamen moesten we gelijk naar een man die enorme buikpijn had. Toen we zijn vitale functies hadden gecheckt moesten we wachten op de arts, hij was er best snel dus kon de man snel medicatie krijgen. Toen de arts klaar was bij de man zijn we begonnen met de artsenronde, de afdeling was redelijk vol dus het duurde weer best lang. Toen we klaar waren hebben we nog even gezeten en konden toen al gaan eten. Na het eten zijn we nog terug gegaan voor de overdracht. Na stage gingen we met Beatrice naar de kleermaakster want onze kleren waren klaar! Ze zijn erg leuk geworden moet ik zeggen en dat voor zo weinig geld! Vanaf de kleermaakster zijn we naar huis gelopen en hebben beneden nog even wat boodschapjes gedaan. Toen we weer thuis waren kreeg we nog visite van dokter Korsah die een biertje kwam drinken. Toen hij weer weg was hebben we jam met kippenworstjes gegeten. Na het eten heb ik niet veel meer gedaan en ben lekker op tijd mijn bedje ingegaan.

Dag 66 02-04-2014:

Vandaag stond de wekker pas om 7 uur want we hadden een dagje vrij gekregen om onze paspoorten op te halen bij de ambassade in ho. Aloys was er om 8 uur en had eerst nog een gesprek bij zuster Georgina, ze vertelde hem dat ze erg tevreden is over ons en dat we het goed doen. Dat is altijd leuk om te horen! Om 9 uur zijn we vertrokken richting Ho. Gelukkig duurde het ophalen niet zo lang als het aanvragen, we waren eigenlijk zo weer weg bij de ambassade met onze paspoorten voorzien van een verlengd visum. We hadden afgesproken dat we ’s middags op visite zouden gaan bij Wies in Golukwati. Wies is een dame van 80 jaar die al heel wat jaartjes in Ghana woont en zo af en toe nog is naar Nederland. Toen we aankwamen bij Wies zagen we een heel mooi huis met een prachtige tuin. Het was erg leuk om haar te ontmoeten en wat was ze toch trots op haar tuintje haha! nadat we wat hadden gedronken bij Wies zijn we een paar huizen verder bij de andere studenten langs geweest om kennis te maken. Het was leuk om te zien hoe de andere studenten wonen al ben ik toch nog steeds erg blij met ons blauwe smurfenhuisje haha! om 4 uur waren we weer thuis en heb ik een potje zitten kaarten met Lisanne, en ik had weer eens gewonnen haha! na het kaarten ben ik eten gaan klaar maken met Maud, we aten rijst met kippenworstjes. Het smaakte weer goed! Net voor het eten kwam James langs om te zeggen dat ik ’s avonds voetbal mocht komen kijken bij de dokter naast ons, daar had ik wel zin in dus ben ik daar na het eten naar toe gegaan met Lisanne en Daisy. Het was een gezellig avondje!

Dag 67 03-04-2014:

Na onze vrije dag van gisteren moesten we vandaag weer aan de slag. We begonnen onze dag weer bij het gebed waar ik van Beatrice de songtekst kreeg van 2 liedjes die wij zo leuk vinden haha! na het gebed gingen Lisanne en ik naar de afdeling waar we gelijk de overdracht hadden en na de overdracht gelijk de artsenronde. er lag op de Male ward een man waarvan we al zagen dat het helemaal niet goed met hem ging. Er werd besloten hem te katheteriseren, hier heb ik de zuster bij geholpen. Na het katheteriseren zijn we weer aangesloten bij de artsenronde. Na de artsenronde zaten we een beetje te kletsen met de andere zusters toen er een meisje huilend de zusters post in kwam. Lisanne en ik wisten al hoe laat het was. De man waar het slecht mee ging was overleden. Aan mij de taak om hem samen met John af te leggen. We hebben alles bij hem verwijderd en hem netjes in bed gelegd zodat hij opgehaald kon worden door het mortuarium. Toen we klaar waren moesten we van zuster Justine gaan eten. Na het eten zijn we nog terug gegaan voor de overdracht en zijn toen thuis aan onze school opdrachten gaan werken, alles is nu echt ver klaar gelukkig!

Dag 68 04-04-2014:

Vandaag ging de wekker weer om kwart voor 7 voor het laatste stagedagje van deze week. Na het gebed gingen we richting de afdeling waar ik het karretje klaar heb gemaakt voor de artsenronde en heb daarna aangesloten bij de overdracht van de nachtdienst. Na de overdracht was het wachten op de arts voor de artsenronde. tijdens de artsenronde moest de arts even weg dus moesten we wachten tot hij terug was. We hebben best lang zitten wachten op het kantoor. Toen hij na ongeveer een uur terug kwam hebben we de artsenronde afgemaakt. Na de artsenronde heb ik nog een katheter mogen verwijderen. Daarna heb ik nog even op kantoor gezeten tot we pauze gingen houden. na de pauze hadden we nog een rustig uurtje waarin ik alleen een bed op heb gemaakt en heb zitten kletsen. Na het werk heb ik gezellig even met oma zitten bellen en daarna ook nog met papa en mama. Altijd even fijn om ze weer te horenJ ’s avonds hebben we nasi met een ei gegeten en hebben we ’s avonds niet veel meer gedaan.

Dag 69 05-04-2014:

Ik had besloten om vandaag op tijd uit bed te gaan om mijn beddengoed te wassen. Om half 8 was ik er uit en heb ik eerst ontbeten, daarna heb ik gelijk mijn beddengoed gewassen. Toen ik klaar was heb ik een beetje zitten niksen tot Maud uit bed was want we zouden samen naar Kpando gaan om boodschappen te doen. Om 11 uur gingen we met de trotro naar Kpando, jeetje wat stonk het in die trotro! Dat was echt even afzien tot we in Kpando waren haha! we waren best snel klaar met boodschappen doen dit keer. Rond half 1 waren we weer thuis met al onze boodschappen en heb ik lekker even in de bank gelegen om uit te puffen want het was erg warm in Kpando! Aan het eind van de middag heb ik lekker nog even in de zon gezeten. ’s Avonds hebben we jam met kippenworst gegeten en ’s avonds nog een spelletje gedaan.

Dag 70 06-04-2014:

Vandaag is het alweer zondag, weer een week voorbij. Wat gaat het toch snel! Vandaag wilde ik eigenlijk lekker uitslapen maar dat mislukte doordat om 7 uur de stroom uit viel en het erg warm werd op onze kamer. ik ben toen maar op de bank gaan liggen daar was het iets koeler. Toen de stroom weer terug was ben ik toch nog even terug in bed gekropen en ben er uiteindelijk om half 11 uitgekomen. Toen ben ik maar begonnen met het bijwerken van mijn verslag want ik loop iedere keer wat dagen achter. Vanmiddag doen we misschien nog een spelletje. Vandaag doen we niet veel, het is zoals alle andere zondagen een lekker relaxte zondag waarop ik niet veel doe zodat we morgen weer fris en fruitig aan onze stage week kunnen beginnen.

liefs,

Denise

  • 06 April 2014 - 21:20

    Tamara:

    Wat gaat de tijd toch snel zeg :-) geniet er nog maar even van voor je het weet ben je weer terug in Nederland xx

  • 06 April 2014 - 21:53

    Karin Zeeuwen:

    Zo leuk om dit te lezen! Echt leuk dat je het nog zo braaf bijhoudt. Ook voor jezelf om straks terug te lezen. Ga zo door. Op naar de laatste loodjes en verlangen naar een boterham met kaas.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Anfoega Akukome

Denise

26 Januari vertrek ik voor 3 maanden naar Ghana voor buitenlandse stage in het ziekenhuis is Anfoega.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 8700

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 27 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: