Mijn 11e week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu Mijn 11e week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu

Mijn 11e week in Ghana

Door: Denise Helderop

Blijf op de hoogte en volg Denise

14 April 2014 | Ghana, Anfoega Akukome

hallo allemaal,

er is weer een week voorbij dus weer tijd voor een nieuw verslag.
mijn 11e week hier alweer, nu gaat het echt heel snel....

Dag 71 07-04-2014:

Vanochtend toen ik wakker werd had ik een berichtje van papa dat het ebola virus mogelijk in ghana heerste. Daar waren we even flink van geschrokken en zochten gelijk contact met onze coach, we konden niks anders als afwachten wat er uit de onderzoeken kwam. Om kwart voor 8 begonnen we weer aan een nieuwe stage week op de Medical ward. Na het gebed gingen we naar de afdeling. Toen we op de afdeling kwamen hadden we eerst de overdracht van de nachtdienst en daarna gelijk de artsen ronde. Ook in het ziekenhuis was het ebola virus het gesprek van de dag. Gelukkig hoorden we al snel dat het meisje niet dicht bij ons woonde dat was overleden. Vandaag hadden we de artsenronde van onze andere buurman. Na de artsenronde ben ik met lisanne naar de administratie gegaan om de papieren op te halen voor de mortality meeting die dinsdag gepland stond. Toen we terug waren hebben we nog een tijdje zitten kletsen en zijn daarna thuis gaan lunchen. Na de lunch zijn we nog een uurtje terug gegaan voor de overdracht en zijn toen naar huis gegaan. ’s middags na het werk hebben we even boodschappen gedaan en daarna heb ik mijn jarige tante verrast met een belletje! Altijd leuk om te bellen als ze het niet verwachtenJ na het bellen heb ik lekker in de bank gelegen en hoorde ik gelukkig van mijn ouders dat het meisje dat is overleden toch niet aan ebola overleden was. Wat was ik opgelucht! Maandag avond hebben we nog een spelletje gedaan.

Dag 72 08-04-2014:

Vanochtend ging de wekker weer om kwart voor 7. Na het gebed gingen we naar de afdeling waar we de overdracht kregen van de nachtdienst. Na de overdracht zijn we naar de mortality meeting geweest. Dit was voor ons erg interessant omdat wij er 3 overledenen van hebben meegemaakt. De meeting duurde toch ongeveer half 11 en daarna hadden we nog onze artsenronde. om kwart over 12 waren we klaar met de artsenronde en toen zijn we gelijk maar pauze gaan houden. na de pauze zijn we nog een uurtje gewerkt, nouja gewerkt, gezellig gekletst met de zusters haha! ’s middags waren Maud en Lisanne naar Kpando en hebben Daisy en ik gezellig een potje gekaart en buiten zitten kletsen. ’s Avonds hebben we nasi met een ei op en hebben later op de avond nog een spelletje gedaan. Net voor we naar bed gingen ontdekten we dat we een verstopping hadden in de keuken dus zijn we nog op zoek gegaan naar een ontstopper, helaas kon niemand ons daar aan helpen dat werd dan de volgende dag maar iets regelen.

Dag 73 09-04-2014:

Vandaag zaten we alweer op de helft van de week en ook op de helft van ons laatste weekje stage op de medical ward… na het gebed gingen we naar de afdeling waar we de overdracht kregen van de nachtdienst en daarna gelijk de artsenronde. na de artsenronde heb ik een collega geassisteerd bij het infuus prikken en ben nog even bij het lab geweest om wat af te geven. Toen we terug waren was het alweer tijd voor pauze. Wat gaan de werkdagen hier toch snel zeg.. om 1 uur waren we terug op de afdeling en om 10 over 1 mochten we alweer gaan haha, maud en daisy hadden langer doorgewerkt zodat ze om 1 uur klaar waren en wij mochten van onze hoofdzuster gelijk mee om 1 uur. Na thuis omgekleed te hebben ben ik beneden eerst even brood gaan halen met Maud want er kwam een flink donker luchtje aan. We waren precies op tijd weer terug want de regen kwam daarna met bakken uit de lucht, wat trouwens een heerlijke verkoeling was. ’s Middags heb ik nog even aan een schoolverslag gewerkt, alleen nog vertalen en dan is die ook klaar. ’s Avonds heb ik noodles met brood gegeten. Helaas was er na 2 keer vragen nog steeds niemand geweest voor onze verstopping in de keuken dus gingen Maud en ik maar kijken of dokter Korsah een ontstopper had. Ook hij had er geen maar hij gingen zorgen dat er morgen iemand het probleem kwam oplossen. We hebben er vertrouwen in want de vorige keer had hij zelfs een elektricien laten komen om bij ons een lamp te verwisselen haha! dokter korsah had bij ons nog even een biertje gedronken en wij hebben toen hij weg was nog even een spelletje gedaan. ’s Avonds heb ik moeten douchen met flessen water omdat we helaas geen water hadden en heb daarna nog even met Lisanne zitten kletsen.

Dag 74 10-04-2014:

Vandaag ging de wekker weer om kwart voor 7 voor een dagje stage. Na het gebed zijn we eerst langs Stella geweest om nogmaals om een loodgieter te vragen. Ze ging er gelijk achteraan gelukkig. Toen we op de afdeling kwamen sloten we gelijk aan bij de overdracht van de nachtdienst. Tijdens de overdracht kwam de loodgieter ons halen, en wat had hij bij: een ontstopper, waar ik al 2 dagen naar op zoek was in het ziekenhuis haha! de verstopping was toen zo verholpen. toen we terug kwamen hebben we tot 9 uur gewacht op de arts voor de artsenronde. het was een interessante artsenronde, we hebben veel uitleg gehad over een bloedtransfusie. Na de artsenronde zijn we nog even naar het lab geweest om wat formulieren weg te brengen en hebben daarna nog wat met de zusters zitten kletsen. Om 12 uur zijn we pauze gaan houden en na de pauze zijn we nog een uurtje terug gegaan voor de overdracht. Toen we klaar waren met werken heb ik lekker even op de bank gelegen en heb aan het eind van de middag jam gesneden. De jam met kippenworstjes smaakten weer erg goed! ’s Avonds heb ik nog een potje zitten kaarten met Lisanne en Daisy

Dag 75 11-04-2014:

Toen we vanochtend na het gebed op de afdeling kwamen waren ze al bezig met de artsenronde dus sloten we daar bij aan. Tijdens de artsenronde was het erg druk op de gang. De arts ging kijken en riep me met de vraag of ik dit ooit eerder had gezien. Ik was wel benieuwd wat ‘dit’ dan was dus ging maar eens kijken. Een collega van het ziekenhuis had een slang gevangen! De zusters liepen allemaal te gillen en waren hartstikke bang. Die slang lag rustig in een doos dus geen reden om bang te zijn haha! het was een erg mooie slang! De artsenrond was nu snel klaar en doordat het zo rustig was werd het ook een rustig ochtendje. Ik heb vanochtend toen het rustig was Gifty en Fati de cup song geleerd haha! ze hadden het verdomd snel te pakken! Vanochtend was de stroom uitgevallen op stage en de zusters hadden even niet door dat er een erg zieke man aan de zuurstof lag en het zuurstof apparaat het niet meer deed zonder stroom. Toen ze bij de man gingen kijken zagen ze dat hij overleden was. Dat is iets wat in Nederland echt niet zou gebeuren. Het was nog maar de vraag of hij het met zuurstof wel had gered maar toch was het erg sneu. Na de pauze waren we nog terug gegaan voor de overdracht en om foto’s te maken met onze collega’s want het was helaas onze laatste dag op de medical ward. Wat heb ik een top tijd gehad op die afdeling!! Toen ik thuis kwam van stage zat ruth gezellig bij ons wat te drinken. Helaas moesten we al snel naar binnen verplaatsen want het begon heeel hard te regenen. Ruth had nog tot ongeveer half 5 gezellig bij ons gezeten. Toen Ruth weg was ben ik nog even met Daisy bij het mortuarium geweest om te kijken want er kwam zoveel herrie vandaag dit keer. Toen we aankwamen zagen we dat het ook echt druk was. De mensen hadden volgens mij al goed wat gedronken waardoor er een aantal ruzietjes ontstonden. Na een tijdje hadden we het wel weer gezien en zijn we terug naar huis gegaan. ’s avonds hebben we jam met kippenworst gegeten en nog een potje gekaart.

Dag 76 12-04-2014:

Vandaag stond er een dagje zwemmen op de planning samen met Aloys. Om 9 uur was Aloys er en konden we vertrekken richting Ho. We waren er lekker op tijd dus tijd zat om te zonnen en te zwemmen haha! Wat was het toen weer lekker om het water in te duiken. Na een tijdje gezwommen te hebben ben ik lekker gaan zonnen en wisselde dat af en toe af met een verkoelende duik in het zwembad. Aan het begin van de middag heb ik nog een lekkere sandwich met friet op. Dat was weer heerlijk! We waren al op tijd weer weg gegaan zodat Aloys ’s avonds niet in het donker zou hoeven rijden. Onderweg zijn we nog gestopt bij een tentje waar ze ijsjes verkochten, daar mochten we een lekker ijsje uitzoeken. Ik had een heerlijke magnum ijsje. Mijn dag kon niet meer stuk haha! rond 5 uur waren we weer thuis en heb ik eerst onze zwembad foto’s op mn tablet gezet. ’s Avonds heb ik mijn meatpie nog opgegeten want ik had geen trek meer in rijst ook hebben we nog een potje gekaart en ben daarna lekker gaan slapen.

Dag 77 13-04-2014:

Vandaag stond er geen wekker en heb ik lekker uitgeslapen tot half 9. Toen ik uit bed kwam heb ik eerst ontbeten en ben toen even naar beneden gelopen om brood te halen, helaas was het winkeltje dicht dus moesten we later maar terug gaan. Eenmaal thuis heb ik eerst mijn reisverslagen bijgewerkt, dat was weer even hard nodig want ik liep een heel stuk achter. Toen alles weer bijgewerkt was heb ik wat potjes zitten kaarten met lisanne. Na het kaarten gingen we weer kijken voor brood maar het winkeltje was nog steeds dicht dus hebben we het maar ergens anders gehaald. De rest van de dag doe ik niet veel meer. De vader van Lisanne is gisteren in accra aangekomen dus die komt straks langs, met knakworsten!! Haha! vanavond eten we rijst met ei en een kippenworstje. Vanavond doe ik niet veel meer. Lekker op tijd mijn bedje in. Morgen start mijn week op de OPD en ook gelijk de allerlaatste werkweek hier…



liefs,

Denise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Anfoega Akukome

Denise

26 Januari vertrek ik voor 3 maanden naar Ghana voor buitenlandse stage in het ziekenhuis is Anfoega.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 8730

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 27 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: