Mijn 7e week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu Mijn 7e week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu

Mijn 7e week in Ghana

Door: Denise Helderop

Blijf op de hoogte en volg Denise

16 Maart 2014 | Ghana, Anfoega Akukome

Dag 43 10-03-2014:

Vandaag was onze vakantie echt afgelopen en ging de wekker weer om kwart voor 7. Vandaag begon ook onze week op de kinderafdeling. Na het gebed ben ik eerst langs zuster Georgina gegaan en heeft ze infuusprikken voor me afgetekend, daarna zijn lisanne en ik naar de kinderafdeling gegaan. we wisten al snel dat het veel rustiger is dan op de maternity, dit zeiden de zusters ook meteen. Ondanks dat het enorm rustig was heb ik me wel vermaakt. Na de artsenronde hebben we pakketjes gemaakt van de papieren die nodig zijn voor een opname. Het was zo 12 uur, lunchtijd. Na de lunch hebben we nog even gezeten en de overdracht voor de avonddienst mee gelopen, daarna mochten we naar huis. Toen ik thuis kwam heb ik eerst even een dutje gedaan en daarna zijn we beneden water gaan halen, dit blijft echt een gesjouw… door het zweten glijden die zakken zo naar beneden haha! toen we terug kwamen van het water halen heb ik mijn was nog gedaan en heb ik eten gekookt. Na het eten ben ik gaan douchen en ben vooral lekker op tijd mijn bed in gegaan want ik was best moe.

Dag 44 11-03-2014:

De wekker ging weer af om kwart voor 7. Toen de bel ging zijn we naar het gebed gegaan en daarna richting onze afdeling. Het was weer enorm rustig, en op de vraag of we iets konden doen kregen we eigenlijk geen antwoord. Na een tijdje was er een presentatie over de overledene van de maand februari waar we naar hebben geluisterd, dit was wel interessant. Toen die presentatie was afgelopen gaf de kinderarts nog een presentatie over allerlei ziektebeelden, jeetje wat was dat langdradig. Om 11 uur was het afgelopen en zijn we terug gegaan naar de afdeling voor de artsenronde, na de artsenronde zijn we gaan eten en daarna hebben we nog 3 kwartier op kantoor gezeten want ze hadden weer niks voor ons te doen. Na de overdracht voor de avonddienst zijn we naar huis gegaan en heb ik lekker een beetje op de bank gelegen en mijn verslag bij gewerkt. ’s Avonds hebben we lekker jam met kippenworstjes op en ben ik lekker op tijd in mijn bedje gaan liggenJ

Dag 45 12-03-2014:

Na ons vaste ontbijtje, gebakken ei met een boterham waren we weer klaar om naar stage te gaan. Toen we aankwamen kregen we de overdracht van de nachtdienst. Er een kindje dat heel erg ziek was, het lag enorm zwaar te ademen. Toen de moeder het kindje oppakte was het net een lappen pop, zo zielig! Het kindje werd meegenomen naar een ander bed om onderzocht te worden, jeetje wat ging dat langzaam…we werden er zenuwachtig van zo langzaam werkten ze. Lisanne en ik stonden allebei toe te kijken met in onze gedachten: schiet nou op want dit gaat dalijk fout… toen er gewacht moest worden op de arts hebben Lisanne en ik de afdeling schoongemaakt. Toen we daarmee klaar waren kwam de arts. Al snel bleek dat het kindje malaria had en flinke bloedarmoede. Toen de moeder medicijnen ging halen voor het kindje zijn wij verder gegaan met de artsenronde. Na de artsenronde was er niet veel meer te doen en hebben we gezeten tot 12 uur. Om 12 uur zijn we pauze gaan houden en zijn daarna nog een uurtje terug gegaan voor de overdracht. Toen ik thuis kwam heb ik eerst een dutje gedaan want ik was ook vandaag weer erg moe. Toen ik weer genoeg energie had heb ik samen met maud gekookt. De meiden aten spaghetti en ik at de jam die nog over was van die avond ervoor. ’s Avonds heb ik niks meer gedaan.

Dag 46 13-03-2014:

Vandaag hadden we weer een dagje stage. Na het gebed zijn we naar de afdeling gegaan. toen we aankwamen hadden we eerst de overdracht van de nachtdienst. Na de overdracht hebben we gewacht op de arts voor de artsenronde. De arts was al op tijd dus we waren al snel klaar met de artsenronde. Na de artsenronde heeft zuster augustine ons uitgelegd hoe ze de artsenronde uitwerkte en wat er dan allemaal gedaan moest worden. Toen dit klaar was hebben we tot 12 uur gezeten en zitten kletsen me de zusters over het feit dat wij zo wit zijn haha! en ik dacht toch echt dat ik bruin was geworden na het weekje vakantie! Om 12 uur zijn we pauze gaan houden en na de pauze hebben we nog een uurtje zitten kletsen over nederland en heb ik de zusters foto’s laten zien van thuis. Dit was erg leuk en wat hadden ze een lol haha! ik had een foto op mijn telefoon van dat ik appelmoes maakte, daar snapten ze echt helemaal niks van. Je gaat toch zeker niet fruit in een pan doen?!?! Haha! om 2 uur zijn we naar huis gegaan want we zouden visite krijgen van onze coach aloys. Om half 3 was Aloys bij ons samen met mawutor en haar kindje. We hadden niet veel bijzonders te melden dus hebben even gezellig zitten kletsenJ toen ze weggingen heb ik lekker even buiten gezeten en begon het ook nog te regenen waardoor het lekker even koel werd. ’s Avonds heb ik rijst met kippenworstjes gegeten en daarna nog even met allebei mijn oma’s gebeld, ze waren weer blij om mijn stem te horen. Daarna heb ik nog afgewassen en mijn verslag bijgewerkt.

Dag 47 14-03-2014:

Vandaag was alweer ons laatste dagje op de kinderafdeling. Na het gebed gingen we naar de afdeling en kregen daar de overdracht van de nachtdienst. Toen de overdracht klaar was, was het wachten op de dokter voor de artsenronde. De dokter was er al op tijd dus konden we beginnen met de artsenronde. Na de artsenronde ben ik even naar huis gelopen om onze zak vitalis ballonnen te gaan halen zodat we deze konden uitdelen. De kindjes en moeders waren allemaal harstikke blij met hun ballon! Wat was het leuk om te zien dat ze hier zo blij met zo iets kleins. De rest van de dag als iemand aan de kindjes vroegen hoe ze aan die ballonnen kwamen hoorden we alleen maar javoe haha! om 12 uur zijn we pauze gaan houden en zijn daarna nog een uurtje terug gegaan voor de overdracht. Na het werk heb ik eerst mijn nagels weer eens gelakt en ben daarna lekker buiten in het zonnetje gaan zitten. ’s Avonds hebben we spaghetti gegeten en halverwege de avond hebben we nog een spelletje gedaan.

Dag 48 15-03-2014:

Deze week hadden we een keer geen plannen voor het weekend dus kon ik lekker uitslapen. Rond 10 uur ben ik uit bed gekomen en heb ik ontbeten. Daarna ben ik samen met Lisanne naar beneden gegaan om de meeste boodschappen al te halen. We dachten: we gaan maar vroeg dan hebben we het misschien nog niet zo warm. In nederland zou dit een prima idee zijn en heb je het inderdaad dan nog niet zo warm, dat is hier wel anders. Jeetje wat hebben wij lopen zweten op de weg terug naar huis. Eenmaal thuis aangekomen hebben we de boodschappen opgeruimd en heb ik nog maar een keer geprobeerd mijn witte hemdje schoon te krijgen, ik weet niet wat voor beest erop heeft gepoept maar wat een drama om dat schoon te krijgen, zelfs met vlekken verwijderaar krijg ik het er niet uit. Na een tijdje wassen had ik de moed opgegeven en ben ik maar mijn verslag bij gaan werken. Het leek wel zondag zo’n rustige dag hadden we. Nadat mijn verslag weer helemaal bijgewerkt was heb ik nog een spelletje gedaan samen met Maud. ’s Avonds hebben we nasi met kippenworstjes op. Na het eten viel de stroom uit en we hadden al een voorgevoel dat het dit keer lang ging duren want het was alweer even geleden dat we lang zonder stroom hebben gezeten. Ons voorgevoel klopte want we hebben tot zeker 10 uur in het donker gezeten, en warm dat we het hadden zonder ventilator. We zijn nog maar even buiten gaan kletsen met de buurman, buiten was het een stuk frisser. Toen de stroom het weer deed ben ik lekker gaan slapen.

Dag 49 16-03-2014:

Vandaag had ik mijn wekker om kwart voor 8 gezet want we zouden naar de kerk gaan met een collega van de kinderafdeling. Na wat gegeten te hebben en ons netjes aangekleed te hebben zaten we klaar om te gaan, nu was het wachten op onze collega. Om half 10 begon de kerk en om 10 voor half 10 kwam een andere collega ons halen omdat het kindje van de collega die met ons mee zou gaan ziek was. Het was ongeveer 10 minuutjes lopen naar de kerk dus we waren er zo. Het was een andere kerk als in nederland, dit was gewoon een houten gebouwtje dat aan alle kanten open was. Rond kwart voor 10, 10 uur begonnen ze met zingen. Iemand begeleidde degene die zong op drums en iemand begeleidde met een keyboard, alleen ging dit niet helemaal tegelijk. Nadat ze een aantal liedjes hadden gezongen begon de dienst. Dat was wel even wat anders als in nederland. in nederland word een verhaal gewoon op een rustige toon verteld, hier word het meer geschreeuwd. Wat de pastoor vertelde kwam er eigenlijk op neer dat hoe rijk je ook bent, god bepaald of je in de hel of de hemel terecht komt. Hier geloven ze echt dat er een hel en een hemel is. De pastoor vroeg op een gegeven moment of degene die er voor de eerste keer waren hun rechter hand omhoog wilde doen. Wij deden dit braaf waarna gelijk alle bezoekers van de kerk opstonden om ons een hand te geven. Toen de pastoor klaar was met zijn verhaal was het tijd voor de collecte en daarna was er een groepje dat ging dansen. Dit was erg leuk om te zien!

  • 17 Maart 2014 - 10:16

    Marianne:

    Leuk verslag nies, het aftellen is begonnen hahah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Anfoega Akukome

Denise

26 Januari vertrek ik voor 3 maanden naar Ghana voor buitenlandse stage in het ziekenhuis is Anfoega.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 8741

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 27 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: