Mijn 8e week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu Mijn 8e week in Ghana - Reisverslag uit Anfoega Akukome, Ghana van Denise Helderop - WaarBenJij.nu

Mijn 8e week in Ghana

Door: Denise Helderop

Blijf op de hoogte en volg Denise

24 Maart 2014 | Ghana, Anfoega Akukome

Dag 50 17-03-2014:

Vandaag waren we nog een extra dagje vrij omdat we naar de immigratie dienst moesten om ons visum te gaan verlengen. Aloys kwam ons om 8 uur ophalen met zijn eigen auto. Dit hadden we dus een auto waar niks mis mee was!:) rond 10 uur waren we bij de immigratie dienst en moesten we een formulier invullen. Ze hebben lang moeten bespreken of we een visum kregen voor 1 maand of 2 maanden langer omdat ze vonden dat 1 maand niet genoeg was. Toen we alles hadden ingevuld en ingeleverd moesten we wachten tot we werden geroepen. Na een uur waren we alleen nog niet geroepen. Maud en daisy gingen na een tijdje maar eens vragen hoe ver ze waren en het bleek dat ze ons waren vergeten. We moesten alle vier 1 voor 1 een kantoortje binnen waar een man vroeg wat we hier deden. Voor we het kantoor verlieten moesten we ook allemaal nog 100 cedi betalen. We hadden niet verwacht dat visum verlengen zo duur is! Toen we allemaal bij de man waren geweest moesten we weer wachten tot we een bewijs kregen dat ons paspoort bij de immigratie dienst ligt. Tijdens het wachten maakten we een praatje met het personeel, al was die ene man wel een beetje te geïnteresseerd haha! na in totaal zo ongeveer 2 uur gewacht te hebben, hadden we ons bewijs en konden we weer gaan, over 2 weken konden we terug komen om onze paspoorten op te halen, en dan pas op dinsdag omdat ze het op maandag te druk hebben haha! het was inderdaad te zien dat ze het druk hadden met zitten. Op de terug weg naar huis zijn we nog gestopt om meatpie te kopen, een soort deeg met gehakt erin, dat was erg lekker! Na wat gegeten te hebben gingen we weer verder, we zouden ook nog stoppen in kpeve omdat aloys daar bezig is met een visproject op te starten en hij wilde het ons laten zien. We kwamen aan bij een dorpje aan het meer waar allemaal visbakken in het water liggen waar ze tilapia in doen kweken. We gingen ook nog het water op in een oud houten bootje met een gat erin… ik zat niet bepaald op mijn gemak haha! na daar een tijdje geweest te zijn had ik best wel hoofdpijn doordat ik de hele dag alleen 500 ml water en meatpie op had. Ik was erg blij toen we weer lekker thuis waren. ’s Avonds hebben we jam op en kippenworstjes. Na het eten voelde ik me echt niet goed, ik was enorm misselijk en had hele erge hoofdpijn. Ik had geholpen met afwassen en heb daarna snel even gedoucht. Na het douchen heb ik flink wat water gedronken en ors genomen en ben ik lekker naar bed gegaan, wat voelde ik me ziek zeg..

Dag 51 18-03-2014:

Toen ik vanmorgen wakker werd voelde ik me gelukkig een heel stuk beter, de misselijkheid was weg en ik had goed geslapen. Ik had alleen nog wat hoofdpijn maar dat was goed te doen met een pijnstiller. Vandaag besloot ik maar eens met veeel te gaan drinken want ik wil me niet nog een keer zo ziek voelen. Vandaag was onze eerste stage dag op de medical ward. Na het gebed gingen we naar de afdeling waar we kennis maakte met onze collega’s, deze zijn erg aardig! Na de kennismaking was het tijd voor de overdracht, dit duurde even wat langer als op de andere afdelingen want de medical ward heeft veel meer kamers. Op de medical ward liggen mensen met allerlei verschillende klachten wat het erg leuk maakt. Na de overdracht was het wachten op de arts voor de artsenronde. Het was een erg interessante artsenronde. Toen de artsenronde klaar was heb ik de mensen die ontslagen werden verwerkt. Daarna was het al bijna half 12 dus hebben we nog even zitten kletsen tot 12 uur, toen zijn we pauze gaan houden. Na de pauze kwamen we terug op de afdeling en moest er een infuus verwijderd worden, aan mij de eer om dit te doen. Deze man was niet zo blij met mij want de pleister plakte goed vast aan zijn arm haren haha! om 2 uur zijn we naar huis gegaan om aan onze schoolopdrachten te werken en de competenties te vertalen, het is nu echt bijna af op 1 casus na! net toen we klaar waren met ons schoolwerk kwam dokter korsah aanlopen, we hadden hem al een tijdje niet gezien omdat hij 2 weken vakantie had, dus hij kwam gezellig even bij ons kletsen. Na een tijdjes kletsen nam hij ons mee naar zijn huis om het te laten zien, dat was wel even anders als ons huis, er hing echt een mega tv!! Na een drankje bij hem te hebben gedaan nam hij ons mee naar een winkeltje waar hij bier voor ons kocht want hij was bang dat wij ons thuis zouden vervelen haha! en wat kocht hij: heineken bier en breda bier!! Lekker hollands:D toen we terug waren van het winkeltje zijn we naar huis gegaan om wat te eten, we hadden afgesproken dat we dokter korsah na het eten zouden bellen zodat we hem jokeren gingen leren haha. toen ik hem belde na het eten kwam hij en hij had nog niet gegeten dus kreeg hij van ons rijst met een ei, eigenlijk nasi zonder vlees. Dit vond hij maar niks haha! toen hij uitgegeten was hebben we hebben jokeren geleerd en gezellig gekletst. Toen hij weg ging wilde ik gaan douchen maar we hadden weer eens geen water. Gelukkig had ik mijn babydoekjes nog en kon ik toch lekker fris mn bed in!

Dag 52 19-03-2014:

Vandaag ging de wekker weer om kwart voor 7 voor een dagje stage. Toen we aankwamen bij het gebed was het niet druk en vroeg zuster georgina of wij een liedje wilde zingen. Wij wisten echt niet wat we moesten zingen tot beatrice van de ok aan kwam en zei kom dan zingen we in holland staat een huis dat verstaan ze toch niet. Dit is het enige nederlandse liedje wat beatrice mee kan zingen. Nadat we in holland staat een huis hadden gezongen moesten we ons nederlandse gebed doen, dat werd dus het onze vader. Ze vonden het helemaal leuk dat wij een keer het gebed deden. Na het gebed gingen we naar de afdeling waar we de overdracht kregen en daarna gelijk er achteraan de doktersronde. Er lag een man klaar voor een operatie, tot bleek dat zijn conditie niet goed was en hij enorm veel vocht vast hield in heel zijn lichaam. Na een gesprek met de man kwam we erachter dat hij alcoholist was en zijn lever flink kapot had gedronken. Het vocht wat hij vast hield kwam vanaf zijn lever. Deze man werd dus niet geopereerd want dat was veel te gevaarlijk, hij kreeg medicijnen in de hoop dat het vocht weggaat. Na de doktersronde hebben Lisanne en ik de mensen verwerkt die ontslagen werden en hebben daarna met de zusters zitten kletsen. Om 12 uur gingen we pauze houden en na de pauze zijn we nog terug gegaan voor de overdracht. ’s Middags heb ik lekker even een dutje gedaan. ’s Avonds hebben we spaghetti met roomsaus gegeten en zijn we daarna gezellig een wijntje gaan drinken bij dokter korsah. We hebben tot half 9 bij dokter korsah gezeten. Toen we buiten stapten bij dokter korsah was er bij het huis naast hem een feestje bezig, hier wonen collega’s en 1 van onze collega’s was jarig. We hebben ons nog gezellig even bij het feestje aangesloten en samen met onze collega’s gedanst. Na een tijdje zijn we naar huis gegaan en ben ik lekker gaan slapen. Het was een heel leuk avondje!

Dag 53 20-03-2014:

Vandaag stonden we om kwart voor 8 weer fris en fruitig bij het gebed. na het gebed zijn we naar de afdeling gegaan. toen we op de afdeling aankwamen kon we gelijk door voor de overdracht, er lagen aardig wat mensen op de afdeling waardoor de overdracht lang duurde. Na de overdracht hadden we gelijk de artsenronde tot ongeveer half 11. Na de artsenronde moesten er een aantal katheters verwijderd worden, dit mocht ik doen en heb daarna samen met zuster Gifty een katheter verwisseld. Toen dit klaar was, was het al kwart voor 12 en hebben we nog even gezeten tot 12 uur en zijn toen pauze gaan houden. Na de pauze was zuster Gifty medicijnen aan het geven bij een jongen dus gingen we daar kijken. Een van de zusters had het infuus bij deze jongen in een slagader gedaan ipv van een gewone ader waardoor het bloed gelijk in de infuusslang stroomde toen het infuus openstond. We konden zo zijn hartslag tellen in het infuusslangetje haha! de arts was gekomen en heeft een nieuw infuus geprikt. Om 2 uur zijn we naar huis gegaan en hebben toen even boodschappen gedaan beneden, toen we terug kwamen heb ik een potje zitten duizenden met maud. ’s Avonds heb ik noodles op met brood en heb ik samen met maud een film gekeken op bed.

Dag 54 21-03-2014:

Vandaag was alweer de laatste stage dag van deze week. Toen we op de afdeling kwamen was het gelijk tijd voor de artsenronde, deze duurde tot 10 uur. Het was vandaag een stuk rustiger dus zaten we in het kantoor te kletsen met de zusters. Ze vroeg of we al eens geprobeerd hadden stew te maken, dit hadden we nog niet gedaan dus ging de zuster met ons naar huis om dit klaar te maken zodat we dat vanavond konden eten. Het is makkelijk om te maken en het rook goed! Toen het klaar was zijn we nog even terug gegaan naar de afdeling tot 12 uur en zijn toen pauze gaan houden. Na de pauze hebben we nog een uur in het kantoor zitten kletsen met de arts en de zusters. Om 2 uur kwam Aloys langs en hij had zelf gemaakte cake voor ons bij!!! Heerlijk!! Na een tijdje kletsen zijn we nog naar kpando gegaan, naar een pottenbakkerij. Dit was leuk om even te zien. Weer terug thuis heb ik oma even gebeld. Daarna hebben we de stew gegeten met rijst, wat was dat lekker zeg. Het was alweer even geleden dat ik zo lekker had gegeten. Na het eten was het aan maud en mij om af te wassen. Ook zijn we nog even naar beneden gelopen om grote flessen water te halen. Toen we weer thuis kwamen heb ik nog een film gekeken en ben daarna lekker gaan slapen.

Dag 55 22-03-2014:

Vandaag gingen we om kwart voor 8 ontbijten, om half 9 zouden werden we opgehaald door onze chauffeur en gingen we richting de watervallen in wli. Het was ongeveer een uurtje rijden dus we waren er lekker op tijd. We zouden de tocht doen van 45 minuten lopen, dus niet helemaal naar boven. Het was een mooie toch om te lopen, de natuur hier is echt prachtig. Na 45 minuten wandelen kwamen we aan bij de waterval, wat was dat een prachtige waterval zeg! We hebben daar lekker een tijdje gezeten met onze voeten in het water en foto’s gemaakt. Na een tijdje gezeten te hebben zijn we weer terug gelopen, onderweg kwamen we een kraampje tegen waar ze naturel chips verkochten, die heb ik mooi is even gekocht, en lekker dat het was! Haha! eenmaal weer terug bij het begin hebben we nog in de winkeltjes gekeken en souvenirs gekocht. We waren om ongeveer 2 uur weer thuis, lekker op tijd. Toen we thuis kwamen heb ik eerst mijn was gedaan en de foto’s op mijn tablet gezet. ’s Avonds hebben we jam met kippenworstjes op, dit was ook weer erg lekker! Helaas wel in het donker want de stroom was om 6 uur uit gevallen. Na het eten ben ik gaan douchen en heb nog een filmpje gekeken in bed met maud. We hadden helaas nog steeds geen stroom dus werd slapen zonder ventilator…

Dag 56 23-03-2014:

Vanochtend werd ik om 7 uur wakker en ben ik verder gaan slapen op de bank want jeetje wat was het warm!! Vannacht had ik veel wakker gelegen door de warmt. Om 9 uur ging gelukkig de stroom weer aan en ben ik nog even terug naar bed gegaan. om 11 uur ben ik eruit gegaan om te ontbijten en heb daarna een spelletje gedaan met Daisy en Lisanne. Toen we klaar waren ben ik met maud naar beneden gelopen om noodles te halen zodat we vanavond geen spaghetti hoeven te eten. Verder was het vandaag een rustig dagje, ik heb mijn verslag nog wat bijgewerkt en spelletjes gedaan, helaas hebben we ’s avonds weer in het donker gezeten. Dit keer ging het licht gelukkig weer aan toen we in bed gingen liggenJ


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Anfoega Akukome

Denise

26 Januari vertrek ik voor 3 maanden naar Ghana voor buitenlandse stage in het ziekenhuis is Anfoega.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 8740

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 27 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: